![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
•Fuzje pod trójkolorową banderąPrzejęcie niemieckiego armatora OPDRSilna konkurencja i wzrost kosztów operacyjnych flot sprawia, że fuzje i przejęcia w różnych konfiguracjach to na globalnym rynku transportu morskiego niekończąca się historia. |
•Rekordowy rok portu HamburgLiczą się głównie Chiny i RosjaW minionym roku port Hamburg prawdopodobnie osiągnął rekordowy poziom przeładunków, rzędu 144 mln t. 2014 r. zapisał się więc jako wyjątkowy w historii portu i to pod wieloma względami. Po 9 miesiącach ilość przeładowanych towarów osiągnęła rekordową wielkość 110 mln t. |
•Nowy magazyn dla zbóżRekordowe przeładunki Portu GdyniaW Porcie Gdynia, w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, powstał nowy magazyn składowy dla ładunków masowych suchych. Pomieści 28 tys. t zbóż, śruty lub pasz. Zbudowany został przy Nabrzeżu Indyjskim i działa od 1 grudnia na terenie Bałtyckiego Terminalu Zbożowego. Magazyn ma powierzchnię użytkową 7,4 tys. m2 i pojemność 23,4 tys. m3. |
•W 2015 r. wzrośnie liczba zbiornikowców ropy na kotwicyEfekt contango wykorzystają, jak zwykle, najbogatsiW tym roku wzrośnie popyt na zbiornikowce do przewozu ropy. Zamiast płynąć do portu docelowego, statki z tankami pełnymi taniej ropy będą oczekiwać na kotwicy na lepszą koniunkturę - przewidują analitycy rynku ropy naftowej. |
•Ruszył Program Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2014-2020"Niebieski" i "zielony" wzrost w regionieRozpoczęły się spotkania i konsultacje dotyczące przyznawania grantów w ramach programu Południowy Bałtyk (South Baltic) współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, który opiera się na współpracy południowych obszarów Morza Bałtyckiego - podaje Scandinavian-Polish Chamber of Commerce. |
•Wkrótce megakontenerowce 20 000 TEUDuży, większy, znacznie oszczędniejszyW grudniu z doku koreańskiej stoczni DSME wypłynął kolejny megakontenerowiec. "MSC Oscar", o nośności 19 224 TEU, wprowadzony zostanie na rynek na początku 2015 r. przez Mediterranean Shipping Company. To obecnie największy kontenerowiec na świecie. |
•Północna Droga MorskaŻegluga pod Gwiazdą PolarnąW 2014 r. Północną Drogą Morską, wzdłuż arktycznych granic Rosji, przewieziono statkami jedynie 274 tys. t ładunków, podczas gdy w 2013 r. było to 1355,9 tys. t. Okres żeglowny w obu latach trwał od czerwca do listopada. Zakłada się, że tą trasą można przewozić nawet 5 mln t rocznie. |
•Strategia rozwoju Portu Gdynia do 2027 r.O dalekosiężnych celach nowej strategii rozwoju portu w Gdyni opowiada Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia |
• "Wojna" na PacyfikuAlianse i niskie frachtyZanim potężny tajfun Hagupit dotarł nad centralną część Filipin, oceanicznym rynkiem przewozów liniowych zaczęły targać wichry wojny cenowej. Alianse armatorów, wprowadzanie do żeglugi linowej coraz większych statków oraz niedotrzymywanie terminów wejścia do portów powodują niemałe zamieszanie w transporcie morskim. |
•Dla Chin oknem do Europy jest HamburgKolos kontenerowy zawija do portuChiński kontenerowy olbrzym CSCL Globe o pojemności 19 tys. TEU, w swoim dziewiczym rejsie zawinął do Hamburga. To pierwsza tak duża jednostka odprawiona w hamburskim porcie. |
•Rozwija się Terminal Promowy w ŚwinoujściuRosną przewozy i przeładunki, rusza projekt intermodalnyObsługa największych promów na trasie Świnoujście-Szwecja, a także zwiększenie ruchu intermodalnego w korytarzu transportowym między Skandynawią a Polską to główny cel, jaki przyświeca systematycznemu i dynamicznemu rozwojowi terminalu promowego w Świnoujściu, obserwowanemu w ostatnim czasie. |
•Kolejna inwestycja w PZT S.A.Nowy sprzęt pozwoli transportować ładunki o masie jednostkowej 1400 t.W kwietniu 2016 r. Portowy Zakład Techniczny S.A. zwiększy swój potencjał o kolejne dwa moduły sześcioosiowe oraz najnowszy i zarazem najmocniejszy Power Pack V generacji o mocy 390kW. |
•Najlepszy rok w historiiW planach 149 ml t przeładunków i 10 mln TEUW 2014 r. port Hamburg osiągnął 145,7 mln t przeładunków, wzrost o 4,8%, co jest rekordem w dotychczasowej historii portu. Szczególnie dobrze rozwijał się przeładunek drobnicy osiągając 102,7 mln t, co łącznie ze wskaźnikami ładunków masowych - 43 mln t, złożyło się na tak imponujący wynik roczny, ugruntowując tym samym status Hamburga jako portu uniwersalnego. |
•Trudne czasy dla masowcówBoom w Japonii, niepokój w stoczniach, flota bez ładunkówBałtycki indeks frachtowy BDI spadł w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ponad 50% osiągając poziom 554 punktów. To najniższy wskaźnik od lata 1986 r. - informuje Bloomberg. |
•Cel - utrzymanie pozycji wśród portów południowego BałtykuRekordowe wyniki ZMPSiŚNa konferencję prasową (20 II), poświęconą podsumowaniu 2014 r. oraz realizowanym i planowanym inwestycjom w portach ujścia Odry, zorganizowaną w szczecińskiej restauracji Villa Ogrody, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., poza przedstawicielami mediów, zaprosił również szefów wielu współpracujących z portem przedsiębiorstw. Jej wyraźnie odświętny charakter uzasadniały niewątpliwie zaprezentowane przez prezesów ZMPSiŚ rekordowe ubiegłoroczne przeładunki, wysoki zysk operacyjny oraz imponujący zakres zrealizowanych i planowanych inwestycji. |
•Umowa na bunkrowanie statkówLNG zamiast tradycyjnego morskiego paliwaPort Gdańsk podpisał ramową umowę ze spółką Barter SA dotyczącą tankowania statków skroplonym gazem ziemnym - LNG. To efekt unijnych wymagań związanych z tzw. dyrektywą siarkową. |
•Rekordowe polskie portyRośnie podaż kontenerów i rynek ro-roPolskie porty morskie w 2014 r. przeładowały o prawie 6,3% więcej towarów niż w 2013 r. Dokerzy Gdańska przeładowali 32 236 tys. t ładunków, Gdyni - 19 409, a portów Szczecina i Świnoujścia - 23 401 tys. t - podają eksperci Actia Forum w Raporcie: Port Monitor. |
•Dyrektywa siarkowa - pierwsze efektyNiska emisja, wysokie frachtyZ powodu niskich cen ropy, na początku 2014 r. nie było szoku spowodowanego wprowadzeniem dyrektywy siarkowej. Mimo to armatorzy wprowadzili wyższe stawki frachtowe, a ich klienci jakoś to znieśli. |
•Jubileuszowy Transport WeekO rynku, logistyce, ICT i bezpieczeństwie w terminalachW gdańskiej hali Amber Expo, w dniach 17-19 marca, odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Transport Week. Pierwszy dzień konferencji koncentrował się na dwóch tematach, przewozach kontenerowych oraz zarządzaniu energią w portach. Mówiono również o prognozach w transporcie morskim, logistyce, kontenerach i bezpieczeństwie w portach. |
•Polityka morska RP do 2020 r.Przede wszystkim porty, konkurencyjność i bezpieczeństwoRząd, 17 marca, podjął uchwałę w sprawie polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). Jej celem strategicznym ma być zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB oraz wzrost zatrudnienia w gospodarce morskiej. |
•W sztormach sankcjiPorty rosyjskie i ich partnerzy odczuli kryzysW sztormach sankcji gospodarczych działają porty rosyjskie, ich operatorzy i kontrahenci. Należący do Maersk Group APM Terminals poważnie odczuł spadek wartości rosyjskiej spółki Global Ports Investment, jednego z największych operatorów terminali kontenerowych w portach rosyjskich. O zmniejszeniu obrotów w 2014 r. informowali Unifeeder i Grimaldi. |
•Europa utrzyma spedycję morskąKryzys od roku 2020?Spedycja morska nadal jest najbardziej popularną drogą importu i eksportu towarów z Dalekiego Wschodu i obu Ameryk. Statkami handlowymi przesyłane są nie tylko, chociaż głównie, kontenery, ale na transport morski decydują się producenci dużych elementów stalowych, sztuk ciężkich, eksporterzy oraz importerzy towarów w każdej postaci: od węgla i ropy, przez wszelkiego rodzaju drobnicę, aż po samochody. |
•Dobry I kwartałW Szczecinie i Świnoujściu wzrosły szczególnie przeładunki rudyW I kwartale 2015 r. porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały o 3,1% więcej towarów niż w analogicznym okresie roku 2014. Wynik ten został osiągnięty mimo mniejszych niż zazwyczaj przeładunków węgla. |
•Potężne wycieczkowce w Porcie GdyniaRekordzistą - "Celebrity Eclipse" o długości 317 mJuż tradycyjnie, wraz z nadejściem maja, w gdyńskim porcie rozpoczyna się sezon turystyczny. Zainauguruje go 7 maja pływający pod włoską banderą statek pasażerski "Costa Pacifica". Będzie to jedno z 7 zawinięć tego statku do gdyńskich nabrzeży. Wycieczkowiec ten ma 290,2 m długości i jest jednym z największych statków pasażerskich, który w tym roku przybędzie do Gdyni. |
• (Nie)Bezpieczny BałtykNie tylko tankowceTransport morski jest obecnie niezbędnym elementem transportu globalnego. Przewożenie towarów drogą morską jest z jednej strony najmniej niebezpieczne dla środowiska naturalnego, ale jednocześnie przewożone towary mogą stać się przyczyną katastrof, których skutki będą niewyobrażalne. |
•Megakontenerowce wypłyną na oceanyPracuje się już nad jednostkami o pojemności 26 000 TEUW biurach projektowych czołowych stoczni pracuje się już nad jednostkami o pojemności 26 000 TEU. |
•Portowa obsługa ładunków niebezpiecznychZasady, procedury, systemy, zabezpieczeniaPrzewóz towarów niebezpiecznych transportem lądowym i morskim uwarunkowany jest międzynarodowymi umowami, które maja zapewnić jak najdalej idące zmniejszenie zagrożenia. |
•20-lecie trasy Gdynia-KarlskronaJubileusz działalności szwedzkiego armatora w PolsceW maju Stena Line świętował 20-lecie swojej działalności w Polsce. W ramach jubileuszu, a pokładzie statku "Stena Vision" zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się konferencja "Wizja na kolejne 20 lat: zielone technologie i nowe wyzwania". |
•Rosną przeładunki w NaftoporcieBędzie kolejne stanowisko przeładunkoweGdański Naftoport z grupy PERN "Przyjaźń" przeładował w 2014 r. 12,4 mln t paliw. To jeden z najlepszych wyników tego portu w historii. Największym odbiorcą przeładowywanej tam ropy jest Grupa Lotos, do której trafia blisko 50% dostarczanego tą drogą surowca. |
•Elewator "Ewa" wraca do gryO odpowiedni poziom przeładunku towarów zadba duńska firma handlowaElewator zbożowy "Ewa", położony w szczecińskim porcie, dzierżawić będzie przez najbliższe 30 lat spółka Copenhagen Merchants Holding A/S z Danii. Wybór zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zatwierdziła niedawno jej rada nadzorcza. |
•Polsko - azerska umowaWspólne działania w sektorze żeglugi morskiejWiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć podpisała (20 V 2015 r.) umowę dotyczącą rozwoju współpracy w dziedzinie żeglugi morskiej pomiędzy Polską a Azerbejdżanem. Delegację azerską reprezentował prezes Urzędu Morskiego Gudrat Gurbanov. |
•Kontenerowce na faliDobre wyniki po I kwartale 2015 r.Większość armatorów kontenerowców zanotowało dodatnie wyniki ekonomiczne w I kwartale 2015 r., głównie dzięki zmniejszeniu się cen paliwa o 49% w ciągu roku oraz aktywności eksportowej Dalekiego Wschodu, Europy i Ameryki Łacińskiej. |
•PŻB nie będzie prywatyzowanaMinister skarbu odstąpił od negocjacji w sprawie kupna blisko 92% akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu - poinformowało MSP. Resort skarbu nie podał przyczyn zaniechania działań w tym kieunku, zaznaczył za to, że "koncentruje się na analizie wdrożenia innej ścieżki rozwoju spółki". Chodzi tu oczywiście o planowane utworzenie Polskiej Grupy Promowej (pisaliśmy o tym w "PGT" kilkukrotnie), która poza PŻB skupiałaby także Polską Żeglugę Morską. Ogłoszenie chęci sprzedaży akcji PŻB ogłoszono pod koniec roku 2014. Zainteresowani kupnem byli trzej armatorzy: DFDS z siedzibą w Kopenhadze, Fahrdienste TT-Line z siedzibą w Lubece i Finnlines z siedzibą w Helsinkach. Przeciwko prywatyzacji spółki opowiedzieli się natomiast pracujący w niej związkowcy, a także radni zachodniopomorskiego sejmiku oraz politycy PiS i SLD. Od lipca 2014 r. realizowana jest nowa strategia grupy kapitałowej PŻB na lata 2014-2017, która obejmuje przede wszystkim wymianę przestarzałej floty o wysokich kosztach eksploatacji na nowoczesne jednostki o większej ładowności. |
• "Mazovia" z kolorowym dziobemNowy polski prom ozdobiony grafiką znanego artystyDziób nowego polskiego promu pasażersko-samochodowego "Mazovia" ozdobiła efektowna grafika autorstwa cenionego na świecie gdyńskiego artysty Mariusza Warasa. Statek należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA - Polferries niebawem wypłynie na linię Świnoujście-Ystad. |
•Powstanie Polska Grupa PromowaJest potencjał i dobre marki, trzeba tylko odnowić flotęSkarb Państwa wreszcie zdecydował się na plan konsolidacji polskiego rynku promowego. W ubiegłą środę, w Szczecinie, na pokładzie promu "Mazovia", podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Promowej. W jej skład wejdą armatorzy: Polska Żegluga Bałtycka i Polska Żegluga Morska (właściciel Unity Line) oraz spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe. |
•Promy i ro-ro na BałtykuKurs na cargo i ekoRynek przewozów promowych i ro-ro na Bałtyku rozwijał się w 2014 r. pod presją przygotowań do działania w ramach regulacji ograniczających emisję substancji szkodliwych. Na początku roku 2015 dzięki niskim cenom ropy naftowej armatorzy złapali wiatr w żagle. |
•Płuczki spalin - więcej szkód niż korzyściDyrektywa siarkowa w praktyceOd 1 stycznia 2015 r. operatorów działających na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche, na obszarze SECA (specjalnych stref kontroli), obowiązuje dyrektywa siarkowa, która nakazuje ograniczenie zawartości siarki w paliwie do 0,1%. Celem dyrektywy było ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Zamiast droższego paliwa MGO, armatorzy mogą zastosować LNG (skroplony gaz ziemny), płuczki spalin lub inne technologie. Po pół roku obowiązywania nowych przepisów, powstaje pytanie, czy operatorzy statków stosują nowe rozporządzenia? |
•Turystyka promowa po Morzu ŚródziemnymNowe trasy neapolitańskiego armatoraTurystyka morska cieszy się coraz większą popularnością, a przewoźnicy starają się zachęcić pasażerów do korzystania z połączeń promowych, proponując coraz to bogatszą ofertę spędzenia czasu na morzu. |
•Nowe połączenie promowe na Morzu CzarnymZ Noworosyjska do Samsun w TurcjiUkrferry, ukraiński przewoźnik promowy, uruchomił 8 czerwca nowe połączenie na Morzu Czarnym. Statki armatora pływać będą teraz pomiędzy Noworosyjskiem a portem Samsun w Turcji. |
•Maersk Line i MSC popłyną razemPorozumienie 2M utworzy flotę 185 statków o pojemności 2,1 mln TEUDwaj czołowi światowi armatorzy kontenerowi A.P. Moller-Maersk (właściciel Maersk Line) i Mediterranean Shipping Co., podpisały 10-letnie porozumienie o wspólnej obsłudze połączeń transkontynentalnych. To szybka odpowiedź na chińskie weto w sprawie uruchomienia aliansu P3. Umowa zacznie funkcjonować na początku 2015 r. |
•Gdynia utrzymuje mocną pozycję na Bałtykui nie szczędzi pieniędzy na inwestycjeNie mamy co prawda floty, ale nasze porty radzą sobie całkiem nieźle - powiedział ostatnio w jednym z wywiadów prof. Włodzimierz Rydzkowski, wybitny znawca tematu, z Uniwersytetu Gdańskiego. To mało powiedziane, bowiem porty trójmiejskie przeżywają prawdziwy boom przeładunkowy i inwestycyjny. |
•Porty polskie po I półroczu 2015 r.Raz lepiej, raz gorzejPo pierwszym półroczu 2015 r. porty polskie zanotowały dobre wyniki w przeładunkach masowych. Spadki zanotowały za to terminale kontenerowe w Gdyni i Gdańsku. |
•Sztormowa pogoda na rynku frachtu morskiegoTrudny rynek globalnej i europejskiej spedycjiPrzewozy drogą morską stanowią obecnie ponad 70% transportu światowego, a międzynarodowa flota realizuje blisko 98% obrotów handlu światowego. Jednocześnie spedycja morska narażona jest na stałe wahania koniunktury, jak rzadko która inna branża. |
•DCT Gdańsk w nowym serwisie, ale konkurencja nie śpiLitwini szukają wsparcia u ChińczykówOd 11 VIII port w Gdańsku został włączony do aliansu G6, serwisu azjatyckiego w ramach tzw. Loop 7, obejmującego codzienne zawinięcia na trasie: Qingdao - Szanghaj - Hongkong - Yantian - Singapu - Rotterdam - Hamburg - Gdańsk - Göteborg - Antwerpia - Southampton - Singapur - Yantian - Qingdao. Alians tworzy 6 gigantów, armatorów kontenerowych. |
•Udane Baltexpo 2015Siła przemysłów morskichDobra kondycja polskiej gospodarki morskiej znalazła swój wyraz na tegorocznych targach, konferencjach i seminariach Baltexpo 2015. W dniach 7-9 września w gdańskich halach Amber Expo udział wzięło 196 firm z 14 krajów, o 30% więcej, niż przed dwoma laty. |
•Wysoka jakość i dostępność transportowa portów Szczecin-ŚwinoujścieProjekty na lata 2007-2020 za 2 mld złPorty w Szczecinie i Świnoujściu aktywnie dostosowują się do trendów rynku portowego i żeglugowego. O ich dynamicznym rozwoju świadczą ogromne inwestycje prowadzone na szeroką skalę, przy skutecznym wykorzystaniu funduszy unijnych. Łącznie w latach 2007-2020 wartość realizowanych i planowanych projektów szacowana jest na blisko 2 mld zł. |
•Żegluga bliskiego zasięgu zmienia formułęPrzyczyną kryzys imigracyjnyShort sea shipping (SSS), żegluga bliskiego zasięgu i sposób jej funkcjonowania stał się przedmiotem szczególnego zainteresowania Komisji Europejskiej w drugiej połowie lat 90 ubiegłego wieku. |
•Forum Gospodarki MorskiejPolska jest morskaPrzemysły morskie trzymają się mocno - to najkrótsza recenzja ostatniego spotkania branży morskiej w Gdyni, 9 X 2015 r. W salach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zebrało się liczne grono przedstawicieli biznesu morskiego, naukowców i administracji. |
•Ciekawy Raport UNCTAD Transport 2015Flota coraz większa i skupiona w aliansachŚwiatowa flota wzrosła tylko o 3,5% w 2014 r. osiągając na początku 2015 r. wielkość 89 464 statków o nośności 1,75 mln t - podaje raport UNCTAD Transport Morski 2015. |
•Transport morski LNGModa na gazowceMorskie przewozy LNG to szybko rozwijający się segment rynku, w który Polska włączyła się budując terminal gazowy w Świnoujściu i otaczającą go infrastrukturę przesyłową. Warto przyjrzeć się więc morskiemu rynkowi transportu LNG. |
•Greccy armatorzy obawiają się konkurencji z UE...i nie są już w stanie płacić większych podatkówGrecja jest liderem na rynku żeglugowym - armatorzy z Hellady dysponują flotą ponad 4,7 tys. statków o łącznej nośności 303,6 mln t. |
•Rekordowe przeładunki Portu GdańskPrężna działalność terminali i szereg inwestycji przynosi efektW gdańskim porcie odnotowano kolejny rekordowy wynik - przez jedenaście miesięcy 2015 r. przeładowano tam łącznie 32,5 mln t. To o 0,2 mln t więcej niż w całym ubiegłym roku, który także był rekordowym w historii polskiej gospodarki morskiej. |