![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
•Nie utworzymy własnej kolei samorządowejZ Andrzejem Bułą, marszałkiem opolskim, m.in. o drogowych planach inwestycyjnych, rozmawia Janusz Mincewicz |
•Systemy IT wspomagają odprawę celną tirówZ insp. Remigiuszem Woźniakiem, dyr. Izby Celnej w Białej Podlaskiej, rozmawia Janusz MincewiczW jakim zakresie sankcje nałożone przez Rosję wpłynęły na kolejowy i drogowy ruch towarowy na granicy z Białorusią? |
•Stawiamy na pełną obsługę klientaZ Maciejem Lisickim, Product Development Manager w FM Logistic, o strategii firmy rozmawia Bogusław Mańk |
•Już wieje dla nas dobry wiatrZ Jerzym Zacharą, prezesem zarządu Śląskiego Centrum Logistyki SA,Z Jerzym Zacharą, prezesem zarządu Śląskiego Centrum Logistyki SA, o perspektywach rozwoju i nie tylko, rozmawia Janusz Mincewicz |
•Mamy dużo do zrobieniaZ Jarosławem Pawlukiem, prezesem zarządu Grupy Track Tec S.A.,z Jarosławem Pawlukiem, prezesem zarządu Grupy Track Tec S.A., o inwestycjach infrastrukturalnych i nie tylko, rozmawia Krzysztof Koprowski |
•Rynek magazynowy dostosowuje się do potrzebZ Markiem Tarczyńskim, przewodniczącym Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, rozmawia Janusz Mincewiczz Markiem Tarczyńskim, przewodniczącym rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, o perspektywach polskiej branży TSL, rozmawia Janusz Mincewicz |
•Duży potencjał gospodarki morskiejZ Martinem Günthnerem, senatorem landu Brema, rozmawia Ewa GrunertW Polsce gościła delegacja gospodarcza z Bremy. Jakie były cele tej podróży i w jakich sektorach gospodarki możliwe jest pogłębienie relacji? |
•Mniej TIR-ów na granicy z obwodem kalinigradzkimZ inspektorem Robertem Torencem, dyrektorem Izby Celnej w Olsztynie, o sytuacji na przejściach granicznych z obwodem kaliningradzkim, rozmawia Janusz Mincewicz |
•Będzie dodatni wynik finansowyZ Piotrem Bramorskim, prezesem Kolei Śląskich, o sytuacji spółki i zmianach w niej zachodzących rozmawia Janusz Mincewicz |
•Największy w Polsce wzrost pasażerówZ Piotrem Rachwalskim, prezesem Kolei Dolnośląskich, o sytuacji w spółce i jej planach na przyszłość rozmawia Janusz Mincewicz |
•Rynek pojazdów użytkowych 2014 r.Spowolnienie czy tylko chwilowa zadyszka?Koniec roku 2014 przyniósł spory spadek w rejestracjach nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w listopadzie rejestrowano 23,1% mniej (495 szt. mniej) pojazdów użytkowych niż rok wcześniej i o 18,9% mniej niż w październiku (386 szt. mniej). Stosunek zmian na przestrzeni całego roku wyniósł natomiast -3,1%. |
• Dokąd zmierza transport drewna?Gdzie szukać redukcji kosztów?Transport drewna to jedna z najstarszych form przewozów prowadzona przez człowieka. Na jakim etapie rozwoju technologicznego znajduje się obecnie i co może go czekać w bliższej lub dalszej przyszłoci? |
•Poznań wprowadza inteligentne zarządzanie ruchemSystem ITS znacznie usprawni transport w mieścieW 2015 r. zacznie działać w Poznaniu nowy inteligentny system ITS, którego głównym celem będzie usprawnienie zarządzania ruchem w mieście, a w szczególności transportem publicznym. |
•Nagrodzony Sprinter FurgonDoceniono elastyczność koncepcjiMercedes Sprinter należy do rodziny ciężkich samochodów dostawczych. Debiutował w 1995 r., obecna wersja pojawiła się w 2006 r., i po kilku liftingach jest teraz sprzedawany, jako pojazd trzeciej generacji. Testowany egzemplarz to Mercedes Sprinter Furgon 319 CDI 190 KM 4x4 w zabudowie warsztatowej. |
•Niemcy - od 1 stycznia 8,5 euro za godzinę pracyNie dotyczy kierowców samochodów zarejestrowanych w PolsceOd 1 stycznia w Niemczech obowiązuje minimalna płaca 8,50 euro brutto za godzinę. Czy ta wysoka minimalna płaca wpłynie na polską branżę logistyczną, która wykonuje swoje usługi na terenie Niemiec? |
•Nowe drogi na terenach postoczniowychW czerwcu - Park KonstruktorówKolejna inwestycja infrastrukturalna na obszarach postoczniowych. Do Bałtyckiego Portu Nowych Technologii (BPNT) można już wjechać przez nowe rondo, przystosowane do transportu wielkogabarytowego. |
•Terminale - podstawowe elementy sieci logistycznejW Polsce jest ich 30, a powinno być co najmniej 40Polska, by osiągnąć poziom zachodnioeuropejski w przewozach intermodalnych, musi mieć więcej terminali i szybsze kolejowe przewozy towarowe. Czy w 2020 r., zgodnie z zaleceniami UE, ich udział wyniesie 15%, zależy tylko od nas samych. Ale nie tylko od przedsiębiorstw, raczej od rządu i niemrawego ministerstwa infrastruktury. |
•Kopernikus I i II - duża siła w transporcie intermodalnymNiemiecki operator realizuje ideę "tiry na tory"dls Land und See Speditionsgesellschaft, niemiecki operator logistyczny, uruchomił niedawno drugi, wahadłowy pociąg wożący naczepy samochodowe z towarami na trasie Krefeld-Swarzędz-Krefeld. To stałe połączenie, realizowane trzy razy w tygodniu, nosi nazwę Kopernikus II. |
•Intermodal kolejowy rośnie, ale wciąż zbyt wolnoKilkanaście procent udziału w 2020 r.?Udział transportu intermodalnego w rynku kolejowym wciąż rośnie, wg prognoz do 2020 r. ma on osiągnąć wynik kilkunastoprocentowy, niestety, nie tak szybko jakby się tego oczekiwało. Jeżeli chcemy "dogonić" w tym segmencie kraje Unii Europejskiej, to jego udział w rynku powinien wzrastać w tempie ok. 1-2% w skali roku. |
•Nieograniczone możliwości, czyli pojazdy specjalneDźwigi hydrauliczno-linowe, windy meblowe, samochody ekspozycyjne i innePrzysłowie "potrzeba jest matką wynalazków" to chyba główne motto większości konstruktorów. W wielu przypadkach wspomniana potrzeba albo całkowicie usuwała problem, albo otwierała nowe horyzonty istniejącym już rozwiązaniom. Czasami potrzeba była lokalna, co powodowało odmienną konstrukcję tego samego urządzenia. Nie inaczej jest w przypadku pojazdów i nadwozi specjalnych. |
•Quo vadis gabarycie?Specjalizacja, uniwersalizm, automatyzacja, modułyTransport ponadnormatywny rozwija się tak jak inne gałęzie logistyki. Stara się reagować na zapotrzebowanie płynące ze strony załadowców, wyposażając się w odpowiedni sprzęt i podejmując się nawet bardzo karkołomnych zadań. Jak od strony technicznej zapowiada się przyszłość branży? |
•Karta ATAC - rozwiązanie assistancedla firm transportowych oraz przewoźnikówNasza świadomość ubezpieczeniowa stale wzrasta. Zwracamy uwagę na warunki oraz sumy świadczeń, sprawdzamy, czy polisa jest odpowiednia do naszych potrzeb. Naprzeciw takim właśnie świadomym i wymagającym Klientom wychodzi ubezpieczenie ATAC (APRIL Truck Assistance Card). Jest to propozycja dla posiadaczy samochodów ciężarowych, dostawczych, naczep, przyczep oraz autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 44t (DMC). |
•Jak oświetlać polskie i europejskie autostrady?Nie zawsze rachunek jest prostyW Polsce i w większej części Europy przepisy nie nakładają na właścicieli lub zarządców autostrady, obowiązku jej oświetlenia na całej długości. Jedynym takim europejskim krajem jest Belgia, jednak i tutaj w czasie kryzysu zaczęto zastanawiać się czy nie zrezygnować z tego kosztownego przepisu. |
•Pierwszy suchy port na PomorzuCzy hub w Zajączkowie Tczewskim rozwiąże problemy branży?Z definicji - suchy port jest obiektem bez dostępu do wody, ulokowany w miarę niewielkiej odległości od portu morskiego. Ładunki z portu morskiego transportowane są, poprzez port suchy, w głąb lądu. Dla portów trójmiejskich, taki suchym portem będzie powstający terminal w Zajączkowie Tczewskim. |
•Mały powiat - duża strefaSzansa nie tylko dla SłupskaPowiat słupski liczy tylko 2304 km2 , na których mieszka niespełna 100 tys. mieszkańców. Od północy 57-kilometrowy odcinek wybrzeża Bałtyku znany jest bardziej z atrakcji turystycznych niż z gospodarki morskiej. Bezrobocie w powiecie sięga 25%, przy krajowym wskaźniku ok. 11%. W 1997 r. Pomorska Agencja utworzyła Słupską Specjalną Strefę Ekonomiczną, bez której obecnie sytuacja powiatu byłaby pewnie znacznie gorsza. |
•Powstał port przeładunkowy w NałęczowieZ tirów na wagony i odwrotnieDo stacji kolejowej Nałęczów koło Lublina dojechał pierwszy pociąg z kontenerami załadowanymi w porcie w Gdyni. Kontenery zawierały kamienie przywiezione drogą morską z Chin. W Nałęczowie kontenery zostały przeładowane na ciągniki samochodowe. |
•Kujawsko-pomorskie stara się o terminal multimodalnyOparcie w Wiśle i transporcie śródlądowymSamorządowe władze województwa kujawsko-pomorskiego od czterech lat prowadzą działania zmierzające do utworzenia w tym regionie platformy multimodalnej - przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżowałyby się różne systemy przewożenia towarów. Platforma ta, zapisana już w krajowych dokumentach planistycznych dotyczących gospodarowania wodami, opierać się ma m.in. na wodnej komunikacji śródlądowej. |
•Tramwajowa nowa falaTajemnica tkwi w funduszach unijnych i zaletach tego środka transportuMiliardy złotych na zakup setek nowoczesnych składów, budowa kilometrów nowych tras i rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej - środki z Unii Europejskiej na lata 2014-2020 podtrzymają rewolucję tramwajową w polskich miastach. |
•Warszawa stawia na tramwajeSzybki tramwaj z Dw. Zachodniego do Wilanowa?W ciągu ostatnich trzech lat, z warszawskich tramwajów skorzystało średnio ok. 261 mln osób. Pod koniec 2014 r. długość warszawskich sieci tramwajowych wynosiła: 132 km długości tras i 395 km linii, przy średnim wieku taboru - 16,7 lat. |
•Tramwajowym renesansPrzy czynnym udziale KZN RailKraków, Wrocław, Toruń, Łódź i Olsztyn to miasta, w których firma z Grupy KZN Bieżanów dała się już poznać z najlepszej strony. U źródła powstania spółki leży objęcie rynku tramwajowego specjalistyczną usługą zabudowy całych układów torowych. |
•Sosnowiec nadal inwestujeDuże środki w latach 2015-20Sosnowiec kontynuuje modernizację linii tramwajowych. Władze miasta chcą w latach 2015-20, by Tramwaje Śląskie przeznaczyły na ten cel aż 266 mln zł. |
•Ze Szwajcarii do NiemiecTransgraniczne projekty tramwajoweLinie tramwajowe łączą nie tylko miasta, ale i kraje. To właśnie tramwajem można dojechać z Bazylei w Szwajcarii do niemieckiego miasta Weil nad Renem. |
•Opony w transporcie budowlanymJakie rozwiązania są najlepsze?Sezon budowlany właściwie trwa od ubiegłej jesieni. To dobra i zła wiadomość dla transportu budowlanego. Dobra, że jest praca - zła, że wielu firmom zabrakło "przerwy zimowej" na zwyczajowe w tym okresie konserwacje, w tym ogumienia. |
•Na kłopoty transport intermodalnyNowe rozwiązania mogą być receptąOstatnie problemy polskich przewoźników z płacą minimalną w Niemczech i Francji, czy z zakazami noclegów w kabinie, stanowiły ciekawy kontrast w porównaniu do działalności operatorów logistycznych w północnych Niemczech. |
•Transport w komórceZ duchem czasuW trudnych dla branży transportowej czasach, uczestnicy łańcucha dostaw coraz większą uwagę przykładają do optymalizacji czasu pracy i efektywnego wykorzystywania narzędzi, które są im dostarczane chociażby przez producentów platform transportowych. |
•Pół wieku sympatycznego "Ogórka"Jelcze 272 Max królowały w polskich miastachPrzed 50 laty, na początku 1965 roku, na ulice polskich miast wjechały pierwsze autobusy Jelcz 272 Mex, nazywane, z powodu swojego kształtu, "ogórkami". Królowały w komunikacji miejskiej przez 20 lat. |
•Zarządzanie flotąNowe praktyczne rozwiązaniaNiezależnie od wielkości firmy i specyfiki jej działalności, jedną z głównych potrzeb w obszarze zarządzania flotą jest przejrzystość rozumiana jako stały i łatwy wgląd do danych związanych z każdym kierowcą i pojazdem. |
•Zastosowanie aluminium w branży automotiveCoraz mniej stali, miedzi, plastiku?Branża motoryzacyjna ma to do siebie, że nieustannie poszukuje nowych rozwiązań. Celem jest zwiększenie komfortu, ograniczenie kosztów i zapewnienie bezpieczeństwa, czyli wszystko to, co interesuje każdego kierowcę. |
•Nowości w ofercie lidera rynkuWygodniejsze autobusy, profesjonalna obsługaNa konferencji prasowej firmy PolskiBus.com, właściciel, Sir Brian Souter, ogłosił uruchomienie najnowszej usługi skierowanej do tzw. klienta biznesowego, chociaż oczywiście skorzystać z niej będzie mógł każdy. Trzeba będzie jednak więcej zapłacić. |
•Renault Trucks Optifuel Challenge 2015Silna konkurencja, świetne wynikiFinał siódmej edycji konkursu Optifuel Challenge organizowanego przez Renault Trucks w Polsce, odbył się 11 września 2015 r. w siedzibie firmy Intruck, Volvo Group Trucks Center w Karpinie pod Warszawą. Na specjalnie wytyczonej trasie 11 finalistów rywalizowało w walce o podium i reprezentowanie naszego kraju na międzynarodowym finale w Lizbonie 7 października br. |
•Sprinter kończy 20 latJubilat nadal ma się dobrzeW fabryce modelu Mercedes-Benz Sprinter, w Düsseldorfie, zebrało się ponad 250 gości, a wśród nich politycy, ekonomiści, przedstawiciele mediów oraz pracownicy z sześciu zakładów produkujących Sprintera rozmieszczonych na całym świecie - nie tylko w Niemczech, ale i w Argentynie, Chinach, Rosji oraz USA. |
•Classic Moto Show 2015Zabytkowe samochody, jednoślady i automobile w KrakowieTrzeci weekend września 2015 roku należał do zabytkowych samochodów. Wszystko za sprawą czwartej edycji Classic Moto Show. |
•Wschodnie sankcje - ograniczenia czy nowe perspektywy?Polskie firmy dobrze radzą sobie z rosyjskim embargoSkutki wprowadzonego w sierpniu rosyjskiego embargo na produkty spożywcze odczuli nie tylko producenci eksportujący towary na wschód, ale i firmy transportowe, które z dnia na dzień musiały znaleźć nowe rynki i nowych zleceniodawców. Jednak nawet przy tak niesprzyjających warunkach gospodarczych, rokowania w sprawie polskiego transportu są optymistyczne - jego stan nie zależy bowiem wyłącznie od współpracy z Rosją. |
•Nie tylko wojna zabija ukraiński przemysł transportowyKraj pogrążony w gąszczu barier i niemocyW ciągu ostatniego roku sytuacja w systemie transportowym Ukrainy przeszła poważny kryzys. Utrata dostępu do pięciu portów morskich i dwóch lotnisk na Krymie, zablokowanie i wysadzenie torów linii kolejowej do Doniecka (którędy dokonywno 45% ruchu towarowego), utrata wschodnich granic, a tym samym zamknięcie ogólnoeuropejskich korytarzy drogowych przechodzących przez Ukrainę, praktycznie całkowicie zablokowało rozwój branży w tym kraju. |
•Rosyjskie embargo i szara strefa pogrążają rynek transportowy w BiałorusiGwałtowny wzrost liczby ciężarówek w przedsiębiorstwachWedług specjalistów Logistic Club, rok 2015 nie przyniesie pozytywnych tendencji w branży transportu i logistyki Białorusi. Wolumen przewozów transportowych na Białorusi wzrósł w styczniu br. o 8,5% do 36,824 mln t. Transport kolejowy zapewnił wolumen przewozów w rozmiarze 10,5 mln t (spadek o 4,4% w porównaniu do stycznia 2014 r.). Przewóz towarów transportem samochodowym wzrósł w styczniu 2015 r. o 29,8% do 14,7 mln t. |
•Mobilny bufet olejowyPomysłowe i praktyczne rozwiązaniaKiedy przychodzi czas na wymianę oleju w samochodzie, najczęściej jedziemy nim do zaprzyjaźnionego serwisu, gdzie poza wymianą tego płynu, wymienią nam jeszcze filtry. Inaczej sprawa ma się z wielkimi maszynami budowlanymi lub górniczymi, które nie mogą dojechać do warsztatu lub jest to nieopłacalne. To do nich musi dojechać mobilny serwis olejowy. |
•Chwiejny rynek oponCzy rozpocznie się produkcja z mniszka lekarskiego?Specjaliści przewidują w tym roku minimalny wzrost polskiego rynku opon użytkowych. W Europie też prognozy nie zachwycają. Natomiast sensacją minionej jesieni w Niemczech i obecnie w Polsce jest opona wyprodukowana z mniszka lekarskiego. |
•Dawnych i bliższych wspomnień czarJubileusz klubu okazją do poznania z zabytkami motoryzacjiW ciepły, kwietniowy weekend, 11-12 kwietnia, odbyła się w stolicy wyjątkowa impreza - swój jubileusz 35-lecia obchodził Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Gdy zaczynali, w 1980 r., mieli jeden autobus, dzisiaj w ich posiadaniu jest największa w kraju i jedna z największych kolekcji zabytkowych autobusów w Europie. |
•Do celu bez kłopotów i opóźnieńBogata oferta pomysłowych rozwiązańJeszcze dekadę temu nawigacja GPS w samochodzie, czy to osobowym czy ciężarowym, była elementem dodatkowym, żeby nie powiedzieć egzotycznym. Niektórzy wręcz uważali, że posiadanie jej świadczy o kłopotach w rozumieniu znaków drogowych, nieumiejętności czytania map, słabej znajomości trasy czy wręcz lenistwie - w domyśle każdy z powyższych argumentów miał mocno danego kierowcę deprecjonować. |
•Czy wolniej może znaczyć... szybciej?Dlaczego ecodriving się opłaca?Niższe zużycie paliwa nawet o 1/5, a mimo tego szybsze dotarcie do celu? To możliwe dzięki ecodrivingowi. W wyniku gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 40%, a kolejne nadprogramowe litry związane są z szybką jazdą, utrzymywaniem wysokich obrotów silnika i nieumiejętnym hamowaniem. |
•Telematyczny węzeł komunikacjiJedna platforma dla wszystkich danychFirma Transics, lider w dziedzinie telematyki, wchodzący w skład grupy WABCO, integruje dane dotyczące pojazdów, kierowców i naczep w ramach jednej, innowacyjnej platformy - TX-CONNECT. |
•Właściciele flot nie dostaną mandatów za kierowcówPoselski projekt nowelizacji odrzuconyOstatecznie nie zmienia się zasada zgodnie z którą, kierujący samochodem, a nie jego właściciel, zapłaci mandat za przekroczenie prędkości zarejestrowane przez fotoradar. We wtorek, 14 lipca podkomisja nadzwyczajna odrzuciła poselski projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, w zakresie nakładania kar administracyjnych. |
•Jubileuszowa edycja Moto Safety DayBezpieczeństwo na drodze zawsze na pierwszym miejscuKształtowanie odpowiednich postaw na drodze wśród najmłodszych, symulatory zwiększające świadomość w zakresie bezpieczeństwa oraz liczne edukacyjne gry, pokazy i konkursy - to tylko niektóre z aspektów i atrakcji jubileuszowej edycji Moto Safety Day, która odbyła się 11 lipca w Sopocie, tuż przy molo. W imprezie wzięło udział kilka tysiący uczestników. |
•Mocna dawka tuningu10. urodziny "Master Truck"Coroczne wydarzenie, gromadzące tysiące ludzi, których łączy pasja do pięknych pojazdów, wpisało się już na dobre w historię społeczności kierowców samochodów ciężarowych. Jest również okazją dla ponad 50-tysięcznej publiczności do cieszenia oczu niecodziennym widokiem - setek imponujących maszyn, które na trzy dni zjechały z trasy. Dzień Świętego Krzysztofa, patrona wszystkich kierowców, 10 lat temu zapoczątkował tradycję zlotów "Master Truck". |
•Standardowe akcesoriaDla kierowcy, ekonomii i bezpieczeństwaPowoli, to co zwykliśmy nazywać akcesoriami staje się podstawowym wyposażeniem samochodów, szczególnie przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Standardem staje się monitoring pojazdów, tempomat, różne opcje "eco", zautomatyzowane i elektronicznie wspomagane skrzynie biegów czy nawet funkcje zapamiętywania i zoptymalizowania trasy. |
•Taniej, wygodniej, dalej... lepiej?Przewoźnicy autobusowi na polskich drogachGdy jeszcze kilka lat temu ktokolwiek z nas wybierał się w dłuższą podróż komunikacją autobusową, zapewne ciągle, choćby w myślach, przywoływał sobie nazwę "pekaes" oraz jego mniej lub bardziej wyraźny, ale z reguły mało korzystny, obraz. I chociaż faktyczny stan tegoż "pekaesu" zmieniał się bezustannie przez lata, to nadal pokutowało wyobrażenie o mocno leciwym, dość powolnym, ciasnawym i dusznym autokarze, jeżdżącym niekoniecznie zgodnie z rozkładem, gdzie niemal każdy nadplanowy bagaż stanowił poważny problem... |
•Kolejne przejęcie polskiego lidera rynku naczepWłoska spółka dołącza do grupy6 sierpnia 2015 r. Wielton, największy polski, a zarazem jeden z czołowych producentów naczep i przyczep w Europie, przejął część aktywów spółki Compagnia Italiana Rimorchi, w tym wiodące włoskie marki Merker, Viberti i Cardi oraz wybrane maszyny i urządzenia, bazy klientów i know-how produktów. Dzięki tej transakcji, Wielton w ciągu najbliższych dwóch lat podwoi swoje moce produkcyjne i zyska otwartą drogę do zdobycia pozycji trzeciego największego europejskiego producenta naczep. |
•Bariery drogowe: budujemy ich najwięcej w historii Zapewniają bezpieczeństwo ruchuW ostatniej dekadzie, dzięki dotacjom ze środków unijnych, nastąpił największy w historii polskiego drogownictwa boom inwestycyjny. Jeszcze nigdy na naszych drogach nie zbudowano tylu barier drogowych co w XXI wieku. To prawdziwe eldoPodstawowym celem barier jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stosuje się je w miejscach, w których przejechanie pojazdu poza krawędź drogi lub przekroczenie pasa oddzielącego oba kierunki ruchu poważnie zagraża bezpieczeństwu użytkowników drogi. Bariery ochonne są też stosowane na wiaduktach i nasypach, gdzie blisko drogi znajdują się obiekty i przeszkody stałe jak np. słupy, budnyki, kolizja z którymi może być szczególnie niebezpieczna. |
•Polskie drogi bardziej innowacyjneWybrano najlepsze projektyNiemal 40 mln zł Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczą na projekty B+R, służące rozwojowi technologii budowy oraz remontu dróg i poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Poznaliśmy wyniki konkursu we Wspólnym Przedsięwzięciu "Rozwój Innowacji Drogowych". |
•Master Truck. Zlot ciężarówek pod OpolemNajładniejszą ciężarówką show został mercedes z FinlandiiPrawie 450 ciężarówek z Polski, Słowacji, Niemiec, Finlandii, Chorwacji, Czech, Węgier, Irlandii oraz Białorusi wzięło udział w XI Międzynarodowym Zlocie Ciężarowych Pojazdów Tuningowanych Master Truck Poland 2015, który odbył się na lotnisku w Polskiej Nowej Wsi koło Opola. |
•Sprzedaż wielokanałowa w usługach logistycznychCoroczne badanie wskazuje na możliwości innowacjiOgłoszono właśnie wnioski z 19. Corocznego Badania Operatorów Zintegrowanych Usług Logistycznych (2015), poświęconego globalnemu rynkowi spedycji zlecanych na zewnątrz oraz operatorom usług logistycznych (3PL), działającym w branży logistycznej. |
•Coraz więcej miejsc pracy w logistyceJedna z najbardziej dynamicznych branż w krajuBranża TSL stanowi jedną z najdynamiczniej rozwijających się w kraju. Według Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia w IV kwartale tego roku sektor Transport/Logistyka/Komunikacja odnotuje najwyższą, wśród badanych, prognozę netto zatrudnienia, wynoszącą +15%. |
•Logistyka z zaawansowanymi systemami ITDo 2030 r. handel międzynarodowy wzrośnie 4-krotnieNigdy wcześniej w naszej historii nie transportowano tak dużej ilości towarów. Powodem jest globalizacja oraz dynamiczny rozwój handlu międzynarodowego. Naukowcy z Oksfordu w opublikowanym niedawno raporcie dotyczącym handlu światowego obliczyli, że globalna suma PKB w 2013 r. wyniosła 78 bilionów dol., a wartość międzynarodowej wymiany handlowej - prawie 19 bilionów dol. |
•Mapy cyfrowe ułatwieniem dla branży logistycznejGeolokalizacja ułatwia pracę i daje oszczędnościAby firma logistyczna mogła skutecznie zarządzać swoją flotą, niezbędne są precyzyjne (i obejmujące wiele obszarów) dane, przekazane w przystępnej formie. Jest to szczególnie ważne w wypadku podmiotów, które zarządzają flotą poruszającą się nie tylko w Polsce, lecz także zagranicą. Obecnie na rynku są już dostępne systemy, które mogą w znaczącym stopniu ułatwić pracę przedsiębiorcom. |
•O systemach transportowych na Politechnice ŚląskiejKonferencja naukowa w KatowicachPod patronatem marszałka i wojewody śląskiego odbyła się w Katowicach XI Konferencja Naukowo-Techniczna Systemy Transportowe - Teoria i Praktyka. Jej organizatorem była Katedra Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej. |
•Ochrona wysoko zintegrowanych układów elektronicznych w transporcieSystem pojemników z wkładem tekstylnym o właściwościach elektroprzewodzącychJak zredukować liczbę braków, będących skutkiem niewłaściwego przewozu elementów wrażliwych elektrostatycznie i mechanicznie? Przed takim zadaniem stanęła firma Igopak, specjalizująca się m.in. w produkcji opakowań ESD, w zakładzie produkującym lampy LED dla branży automotive. |
•Ruszyła siódma edycja Ogólnopolskiej Olimpiady LogistycznejWystartowało 8500 uczniów z 290 szkół w całej PolscePonad 8500 uczniów z 290 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski zgłosiło się do I etapu VII Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej. Ten doroczny turniej wiedzy logistycznej, organizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu, rozpoczął się 10 X. |
•Intermodalnie pod górkęTransportowe trendy i ...Pomimo, że transport intermodalny jest jednym z priorytetów UE, wynikającym zarówno z tzw. strategii zrównoważonego rozwoju, jak i wszechobecnej ostatnio i leżącej u "podstaw wszystkiego i wszystkich" ekologii, jego rozwój napotyka w Polsce na duże bariery. Powolne zwiększanie liczby połączeń i nowych terminali nie pozwala na duży wzrost tonażu przewożonych ładunków. W efekcie jego udział maleje na rzecz transportu drogowego i najprawdopodobniej ta sytuacja nie zmieni się w najbliższych latach, nawet pomimo dużych inwestycji w infrastrukturę kolejową. |
•Portowy boom trwa nadalGłówna zasługa to obroty konteneroweZwykło się uważać, że porty morskie są swoistym barometrem trendów w gospodarce, a te największe w Polsce - Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście - notują w ostatnich latach znaczący wzrost przeładunków. Ich wyniki po III kwartałach 2014 r. wskazują wyraźnie, że dobra passa portów trwa nadal. To efekt dobrej kondycji polskiej gospodarki i zwiększających się obrotów w handlu zagranicznym. |
•Polska jest dla nas ważnaZ INGRID UPPELSCHOTEN-SNELDERWAAED, dyrektor zarządzającą Maersk PolskaZ INGRID UPPELSCHOTEN-SNELDERWAAED, dyrektor zarządzającą Maersk Polska i szefową regionu Europy Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry), rozmawia Krzysztof Koprowski |
•Rosną przeładunki kontenerów w portach europejskichNiezłe I półrocze 2014 r.Ponad 20 mln TEU przeładowało pięć topowych portów kontenerowych w Europie, w I połowie tego roku. To wzrost o 3,6% w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. Nieznaczny przyrost, 1,4%, w porównaniu z I półroczem ubiegłego roku, zanotowały także największe huby kontenerowe położone nad Bałtykiem. |
•Nowy komisarz TEN-TIntermodalny korytarz Morze Północne - BałtykUstępujący już wiceprzewodniczący komisji ds. transportu Siim Kallas, poinformował, że Catherine Trautmann obejmie stanowisko koordynatora transeuropejskiego korytarza transportowego Morze Północne - Morze Bałtyckie. Zastąpi na tym stanowisku Pavla Telička. |
•Intermodal rośnie zbyt wolnoI półrocze 2014 r. lepsze niż w latach poprzednichKontenerów przybywa w tempie 20% rocznie a prognozy wskazują, że do 2020 r. wielkość przeładunków zwiększy się do 7 mln TEU, tymczasem transport intermodalny w Polsce ma zaledwie 3,7% rynku. Opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wyniki w przewozach tego typu za I półrocze 2014 r. wskazują, że jeśli chodzi o ten środek transportu, wskaźniki rosną, ale nie tak szybko jakby tego oczekiwano. |
•Bez rewolucjiPowoli ale skutecznieTrudno mówić o rewolucyjnym rozwoju w segmencie pojazdów dystrybucyjnych. Samochodów dostawcze podlegają właściwie liftingowi, a modyfikacje dotyczą głównie wyposażenia dodatkowego i coraz bardziej obecnej elektroniki i telematyki. Wszystko pod hasłem ekonomii i oczywiście ekologii. Trochę większym zmianom uległy ciężarówki, głównie za sprawą wprowadzenia normy Euro 6. |
•Trendy w pojazdach dystrybucyjnychSpecjalizacja i wielofunkcyjnośćWizje transportu przyszłości, jakie 40 lat temu snuli futurolodzy już obecnie zmieniają się w rzeczywistość. Samodzielnie poruszające się ciężarówki, telematyka w komórce czy kolejne rozwiązania logistyczne stały się lub wkrótce staną się teraźniejszością. |
•Podkarpacie goni resztę PolskiRzeszów to nie tylko autostradaW ostatnich dniach października oddano do użytku 34-kilometrowy, "wschodni" odcinek autostrady A4 pomiędzy Tarnowem a Dębicą, a tydzień później 4-kilometrowy fragment obwodnicy Leżajska. W przyszłym roku Podkarpacie wzbogaci się o 40 km A4 (Rzeszów-Jarosław), co umożliwi wreszcie przejazd na całej długości tej autostrady - od zachodniej do wschodniej granicy kraju. Oddana zostanie też pozostała część obwodnicy Leżajska. |
•Wyłanianie wykonawców A1 Pyrzowice - CzęstochowaInwestycja warta 3 mld złGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła prekwalifikację wykonawców w czterech przetargach na budowę autostrady A1 z Pyrzowic do częstochowskiej Rząsawy ( wraz z obwodnicą Częstochowy) i wysłała do nich zaproszenie do złożenia ofert w przetargu. |
•Obwodnica Ostrowa Wlkp. będzie skończonaWybrano wykonawcę II etap budowyPoznański Oddział GDDKiA podpisał umowę na budowę II etapu obwodnicy Ostrowa Wlkp. Wykonawcą będzie firma Mota-Engil Central Europe S.A. i Mota-Engil Engenharia e Construcao S.A. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 284 mln zł brutto. |
•Program zawieszeńFirma ContiTech Air Spring Systems zakłada poszerzenie programu produktów na rynku części zamiennych do systemów zawieszeń pneumatycznych. Producent zwiększy liczbę pozycji katalogowych przeznaczonych na rynek części zamiennych z 1 600 na 2 000, oferując tym samym niemal wszystkie produkty z systemów zawieszeń pneumatycznych dostępnych na rynku wtórnym. Nowe produkty marki premium opracowano z myślą o wyposażeniu nowych pojazdów. |
•Polski rynek magazynowy rośnie jak na drożdżachBardzo dobra dekada polskiej branży magazynowej i TSLPolski rynek magazynowy należy do najszybciej się rozwijających w Europie. Do 2020 r. ma szanse zwiększyć swoją wielkość o 50-60%, do 12-12,8 mln m2 powierzchni magazynowej - prognozuje Ewa Zawadzka, Head of Land & Development w Prologis w Polsce. |
•Logistyczno-magazynowa biała plamaWschód polski ciągle czeka na inwestycje w branży TSLWschód Polski, w porównaniu z resztą kraju, ma niewielką liczbę centrów logistyczno-magazynowych, bowiem ich praca przy wschodniej granicy ukierunkowana jest głównie na szybki przeładunek, a nie na magazynowanie czy składowanie i związane z nimi dodatkowe czynności. |
•Czy Polska dysponuje już wystarczającą powierzchnią magazynową?Na pytanie odpowiadają: Jan Brachmann, prezes Seifert Polska; Ewa Zawadzka, Head Of Land & Development w Prologis; Marcin Wower, prezes PS Trade Trans; Marek Tarczyński, przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki |
•Kształtowanie systemów w transporcie i logistyceLogistyka oplotła gęstą siecią rynki producentów i konsumentów. Jedni i drudzy skoncentrowani na sobie, nie dostrzegają często jak skomplikowany jest to system. Żyjąc nawet w dużej aglomeracji funkcjonujemy jedynie w wycinku globJednym z głównych zagadnień w problematyce konfiguracji sieci logistycznej jest organizacja obiektów logistycznych - pisze prof. Marianna Jacyna z Politechniki Warszawskiej. Centra logistyczne, centra dystrybucji i obiekty magazynowe okazały się niezbędne nawet w czasach organizacji produkcji w systemie just-in-time. W gospodarce globalnej stajemy więc przed wyborem, gdzie usytuować punkty dystrybucji i jak kształtować sieci dystrybucji. |
•Kolejne centrum logistyczne dla 7R Logistic13,6 m2 powierzchni w Kokotowie pod KrakowemDekpol wybuduje centrum logistyczne o powierzchni 13,6 tys. m2 w miejscowości Kokotów pod Krakowem. To kolejny projekt budowlany, realizowany na zlecenie dewelopera 7R Logistic, po rozpoczętej ostatnio budowie Centrum Logistyczno-Biurowego Sosnowiec Milowice oraz oddanym obiekcie magazynowym w Gdańsku Kowale. |
•Pionierski magazyn chłodniczyInnowacje rynku przetwórstwa mięsnegoZakłady Mięsne Henryk Kania wykorzystują w procesie przetwórczym nowoczesny magazyn chłodniczy do składowania gotowych produktów. Jest on pionierskim rozwiązaniem wśród firm działających na rynku przetwórstwa mięsnego. |