![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() •Maersk Line i MSC popłyną razemPorozumienie 2M utworzy flotę 185 statków o pojemności 2,1 mln TEUDwaj czołowi światowi armatorzy kontenerowi A.P. Moller-Maersk (właściciel Maersk Line) i Mediterranean Shipping Co., podpisały 10-letnie porozumienie o wspólnej obsłudze połączeń transkontynentalnych. To szybka odpowiedź na chińskie weto w sprawie uruchomienia aliansu P3. Umowa zacznie funkcjonować na początku 2015 r. |
•Gdynia utrzymuje mocną pozycję na Bałtykui nie szczędzi pieniędzy na inwestycjeNie mamy co prawda floty, ale nasze porty radzą sobie całkiem nieźle - powiedział ostatnio w jednym z wywiadów prof. Włodzimierz Rydzkowski, wybitny znawca tematu, z Uniwersytetu Gdańskiego. To mało powiedziane, bowiem porty trójmiejskie przeżywają prawdziwy boom przeładunkowy i inwestycyjny. |
![]() •Przeciążone porty zachodnioeuropejskieDodatkowe opłaty, zmiana terminali i destynacjiKlienci zapłacą za zatory w przepływie ładunków i przeciążenie terminali kontenerowych w największych portach Morza Północnego. Opłaty wzrosną nawet do 100 dol. za kontener. |
![]() •Stabilny i bezpieczny kurs PŻMWieloletnie kontrakty przewozowe, konsekwentna odnowa floty, wykwalifikowana załogaOd końca 2008 r. na międzynarodowym rynku żeglugowym trwa ciągły kryzys, jeden z najdłuższych w powojennej historii. Choć spowodował on już na świecie upadek wielu przedsiębiorstw armatorskich, Polska Żegluga Morska, nasz największy i najstarszy narodowy armator, nadal nie tylko utrzymuje stabilną kondycję ekonomiczną, lecz, konsekwentnie modernizując flotę, umacnia swoją znaczącą pozycję rynkową. |
![]() •Inwestycje infrastrukturalne w portach zachodniopomorskichUnijne fundusze dla Szczecina i ŚwinoujściaNawet będą eurosceptykiem trudno zaprzeczyć, iż dzięki funduszom unijnym, w szczególności środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ), realizowanego przez Polskę w latach 2007-2013, w naszym kraju zaszły ogromne zmiany. To największy program w historii polityki spójności UE. |
![]() •Topienie kontenerówRocznie w morzach ginie ich ponad 500Ponad 1,5 tys. kontenerów ginie w czasie transportu morzem - wyliczył World Shipping Council (WSC) na podstawie badania obejmującego okres 2008-2013. Z sondażu przeprowadzonego wśród armatorów liniowych wynika, że w badanym okresie w trakcie podróży tracono rocznie średnio 546 kontenerów. |
![]() •Stena Line - prom otwartyŻegluga promowa wciąż budzi duże zainteresowanie i ma przed sobą przyszłośćW czasie kolejnego pikniku rodzinnego, zorganizowanego przez Stena Line w Gdyni, widać było, że ten szwedzki armator walczy o klienta i jest czołowym graczem na europejskim rynku przewozów promowych. |
•674 mln TEUDo takiej wielkości zwiększą się według firmy Drewry zdolności przeładunkowe terminali kontenerowych w tym roku. Brytyjska spółka konsultingowa w raporcie "11th Global Container Terminal Operators Annual Review and Forecast" przewiduje w najbliższych latach nastąpi stały, kilkuprocentowy wzrost roczny. Do 2018 roku zdolności przeładunkowe morskich terminali kontenerowych zwiększą się do 849 mln TEU (dla kontenerów 20. stopowych). W 2013 roku zdolności przeładunkowe szacowano na 642 mln TEU, a jeszcze w 2004 r. wynosiły one 363 mln TEU. Według Drewry do takiego rozwoju przyczynia się rosnący szybko popyt na przewozy towarów w kontenerach i wysoki poziom zysków, jakie uzyskują operatorzy morskich terminali kontenerowych. W 2018 r. do 75% zwiększy się też średni stopień wykorzystania terminali, który obecnie wynosi ok. 67%. Zdaniem analityków, dobre wyniki finansowe sektora i wysokie tempo rozwoju rynku będzie okazją dla nowych operatorów oraz do przejęć. Obecnie na rynku czołowe pozycje zajmują: PSA Singapore Terminals, przed Hutchison Port Holdings (właścicielem Gdynia Container Terminal), APM Terminals, International Container Terminal Services (właściciel Baltic Container Terminal Gdynia) oraz DP World. |
![]() •DCNS z Nautą zbudują okręty podwodnePolsko-francuskie porozumienie w obronie morskich szlaków transportowychW I dekadzie sierpnia w Ambasadzie Francji w Warszawie przedstawiciele DCNS i funduszu inwestycyjnego Mars podpisali memorandum o współpracy w budowie okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Kontrakt realizować będzie stocznia Nauta, członek Grupy Mars. |
![]() •Kolejowe relacje z portowymi terminalamiUmiarkowany optymizmPorty morskie w Gdańsku i Gdyni notują od paru lat bardzo dobre wyniki finansowe, stale zwiększają wydatki na inwestycje tak wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jednak największym problemem, przed jakim stają oba porty jest niewystarczająca przepustowość linii kolejowych. Układ i aktualny stan techniczny linii kolejowych wymusza obsługę całości ruchu kolejowego odcinkiem Tczew-Gdańsk i dalej przez centrum aglomeracji trójmiejskiej. |
![]() •Za 3 lata - drugi terminal DCTZa 300 mln euro powstaje w DCT Gdańsk drugi terminal, który, po ukończeniu w 2016 r., będzie mógł przeładowywać 4 mln TEU. Będzie największy na Bałtyku i jednym z największych w Europie. |
•Dyrektywa siarkowa tuż tużArmatorów i porty ze strefy ECA czekają trudne czasyDyrektywa siarkowa, która wejdzie w życie za niespełna trzy miesiące (od 1 I 2015 r.) będzie miała znaczący wpływ na żeglugę w regionie mórz Północnego, a zwłaszcza Bałtyckiego. Tym samym wymusi na armatorach, szczególnie tych zajmujących się przeprawami promowymi, wiele zmian - głównie ekonomicznych. |
•Seminarium dla spedytorów morskichDuński armator zapowiada wdrożenie usługi 2M i budowę nowego terminalu11 września w Gdańsku odbyło się trzecie seminarium organizowane pod patronatem Maersk Line. Tym razem, spotkanie, skierowane dla grupy niemal 100 przedstawicieli rynku spedytorskiego, miało miejsce w wyjątkowej lokalizacji - na terenie terminalu DCT Gdańsk. |
•Wieczór z PortemNiemiecki port Hamburg rokrocznie zaprasza liczne grono przedstawicieli branży TSL na uroczysty wieczór - Hafenabend, który w tym roku miał miejsce w stołecznym hotelu Mercure Warszawa Centrum. Przybyłych powitał Maciej Brzozowski, kierownik Przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce, następnie zabrali głos Axel Mattern, prezes zarządu Hafen Hamburg Marketing e.V. i Marina Rimpo, kierownik Rozwoju Rynku Regionów Morza Bałtyckiego i Projektów Specjalnych Zarządu. Mówili o długoletniej, wielce owocnej współpracy z portami polskimi: Gdańskiem, Gdynią i Szczecinem, a spedytorami, przewoźnikami etc. |
•Morze Bałtyckie - wspólne dobro EuropyOgólnopolska Konferencja Prawa Morskiego ELSA GdańskNa Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego miała miejsce III Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego "Morze Bałtyckie - wspólne dobro Europy". Została zorganizowana przez Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, armatorów, związków zawodowych, a także przedsiębiorcy, prawnicy, naukowcy i studenci wypełnili aulę Wydziału Prawa i Administracji po brzegi. |
•Wzrost o przeszło 100 mln dol.Wysokie obroty filipińskiego operatora kontenerowegoGrupa ICTSI, właściciel Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, ogłosił, że w I półroczu jego przychody wzrosły o 23% do 101,7 mln dol. |
•Bremeńskie portyHorst Rehberg, dyr. portów Bremen i Bremerhaven7-9 X gościła w Warszawie delegacja biznesowa firm z Bremy (kraju związkowego Niemiec). Czy Pańskie oczekiwania, przed wyjazdem do Warszawy, spełniły się? |
•Wiodące i uniwersalneNowa strategia rozwojowa portów zachodniopomorskichPod koniec czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zatwierdziło, wcześniej przyjętą przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA i pozytywnie zaopiniowaną przez Radę Nadzorczą Spółki, "Strategię Rozwoju Portów Morskich w Szczecinie i Świnoujściu do roku 2027". Obejmuje ona lata 2014-2027, zatem dwa pełne okresy unijnego planowania budżetowego, wydłuża o kolejne siedem lat dotychczasową perspektywę rozwojową portów ujścia Odry, zapisaną w strategii na lata 2007-2020. |
•40-lecie Portu PółnocnegoDynamiczny rozwój i inwestycje za 2 mld zł"40 lat minęło jak jeden dzień" - chciałoby się zacytować słowa piosenki, jednak nie byłaby to pełna prawda o Porcie Północnym. Przez 40 lat w Gdańsku dynamicznie się on rozwijał i miał swoje sukcesy. Tu padały rekordy przeładunku węgla w eksporcie i dostaw ropy tranzytowej. Rekordowe 27,7 mln t z 1978 r. pobito w 2013 r., dzięki przeładunkom kontenerów (10,5 mln t), zbliżając się do 30,3 mln t. |
•Wzrost cen przewozów promowych cargoZyska transport drogowy?Jest kolejny efekt nieuchronnie zbliżającego się dnia, od którego obowiązywać będzie dyrektywa siarkowa - operatorzy promowi zamierzają wdrożyć 15% dopłaty do przewozów cargo. Tą znaczną podwyżkę tłumaczą koniecznością zrównoważenia dotkliwego wzrostu kosztów paliwa, które stanowi zazwyczaj trzecią część całkowitych opłat operacyjnych armatorów. |
•Przepływ żywności przez porty morskiePolska bananami stoiPolska jest nie tylko znaczącym producentem żywności, ale także liczącym się jej importerem. Jak podaje Główny Urząd Statystyki, największy, ponaddwukrotny wzrost eksportu polskich produktów rolnych odnotowany został w wypadku Chin. W roku 2013 osiągnął on wartość ponad 150 mln euro. O blisko 50% wzrósł także eksport do Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Arabii Saudyjskiej. |
•Trwa budowa nowego nabrzeża oraz placów składowych Gdynia Container TerminalGCT rozwija się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie, chcąc uzyskać status czołowego terminalu kontenerowego w regionie Bałtyku. |
•Klastry morskieWykorzystać potencjał morzaGospodarka morska jest w Unii Europejskiej traktowana priorytetowo. Szacuje się, że przemysły morskie zatrudniają około 5,4 mln osób, które wytwarzają 500 mld euro wartości dodanej. Prognozuje się, że do 2020 r. ilość zatrudnionych może wzrosnąć do 7 mln osób. |
•System elektronicznej wymiany informacjiZaktualizowana konwencja FALPodczas 39. spotkania Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Komitet ds. Ułatwień zatwierdził zaktualizowaną konwencję FAL z 1965 r., która ma wprowadzić obowiązkowy system elektronicznej wymiany informacji w transporcie morskim. |
•Linia Trelleborg-Świnoujście autostradą morskąKE wspiera budowę Środkowoeuropejskiego Korytarza TransportowegoW lipcu tego roku Komisja Europejska dokonała wyboru 106 projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na poprawę infrastruktury transportowej. Jednym z nich był wspólny projekt portów Trelleborg i Świnoujście o dofinansowanie utworzenia autostrady morskiej Trelleborg - Świnoujście. |
•Europa Bałtycka 2014-2020Nowe rozdanie2 XII ruszył nabór wniosków w ramach Programu dla Regionu Morza Bałtyckiego 2014-2020. Prawie 235 mln euro przeznaczonych zostanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na wspólną realizację projektów przez podmioty z państw regionu. To kontynuacja Programu dla RMB w latach 2007-2013. |
•Dobre prognozy dla portów morskichZmiana kierunków eksportuWe współczesnej gospodarce globalnej blisko 80% towarów wysyłane jest drogą morską, głownie przez porty chińskie, amerykańskie i europejskie. Na statkach przewożone są nie tylko gotowe wyroby, te głównie w kontenerach, ale także surowce takie jak np. gaz, ropa, węgiel czy rudy żelaza. Łącznie, suma przewożonych towarów drogą morską sięga ponad 9,17 mld t. |