![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
•Burak zmienia się w pomarańczęPR modernizują pociągi i inwestują w nowe zaplecze techniczneNa tegorocznych targach TRAKO 2015 największy polski przewoźnik kolejowy zaprezentował pierwszy z 21 zmodernizowanych składów elektrycznych w nowych barwach. Przewozy Regionalne zainwestują w sumie 500 mln zł w nowe i zmodernizowane pociągi. Spółka przeprowadzi również projekt rozwoju zaplecza technicznego. |
•System "Switcher" w pełni dostępnyi nagrodzony na targach TRAKO 2015Od początku 2016 r. KZN "Bieżanów" oferować będą kompleksowy system logistyki rozjazdów kolejowych oparty o specjalistyczne wagony typu "Switcher". |
•TRAKO rośniePodczas zakończonych niedawno (26 IX) 11. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO działo się tak wiele, że nie sposób opisać ich szczegółowo w jednym artykule (dlatego systematycznie zamieszczamy kolejne relacje z różnych wydarzeń targowych, które miały miejsce w Gdańsku). Było to bowiem wydarzenie wielowątkowe, składające się, niczym mozaika, z rozmaitych elementów, doskonale się uzupełniających. Można też powiedzieć, że dla każdego było "coś miłego", nawet dla dzieci. |
•Winni sami sobie?Branża infrastrukturalna podsumowała mijającą perspektywę unijnąPodczas gdańskich targów TRAKO, 23 września, odbyła się debata zorganizowana przez stowarzyszenie niezależnych ekspertów i specjalistów Inicjatywa dla Infrastruktury pt. "Szanse liczone w stratach - dlaczego polscy przedsiębiorcy zapłacili tak wysoką cenę za modernizację infrastruktury w Polsce". |
•Modernizacja odcinka Okęcie - Czachówek27 km torów, 13 przejazdówPKP PLK i Trakcja PRKiI podpisały umowę na modernizację odcinka Okęcie - Czachówek Południowy na linii kolejowej Warszawa - Radom. Wartość kontraktu to prawie 380 mln zł. |
•Nowe czujniki dSAT na torachWykrywają uszkodzenia, ograniczają zagrożenia18 mln zł kosztować będą montowane na torach czujniki, sprawdzające stan wagonów i lokomotyw podczas jazdy. Ograniczają one opóźnienia i gwarantują wyższy poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych. |
•7 mln zysku KŚOdbiły się od dna i w dodatku zaczęły zarabiaćMarszałek województwa śląskiego Mirosław Sekuła poinformował w ubiegłym tygodniu, że zarządzana przez samorząd spółka Koleje Śląskie spodziewa się zamknąć bieżący rok zyskiem w wysokości 7 mln zł. To efekt wdrożonego w połowie 2013 r., przeprowadzonego z sukcesem, programu naprawczego. |
•Ćwierć miliarda inwestycji w taborBudowa pozycji w Czechach i na SłowacjiW I półroczu 2014 r. PKP Cargo zainwestowało w tabor 241 mln zł. Przewoźnik kupuje platformy intermodalne, modernizuje lokomotywy i przygotowuje dodatkowe węglarki na szczyt przewozowy. W ten sposób spółka wzmacnia konkurencyjność nie tylko na rodzimym rynku, ale również w Czechach i na Słowacji, gdzie konsekwentnie próbuje zwiększać swoją pozycję. |
•Stacja MuzeumNowy etap w historii Muzeum KolejnictwaMuzeum Kolejnictwa w Warszawie będzie miało nową lokalizację (Szczęśliwice) i nową nazwę (Stacja Muzeum). Instytucja ma mieć nowoczesny, edukacyjny i multimedialny charakter oraz być miejscem, w którym wolny czas będą spędzać całe rodziny. Umowę w tej sprawie podpisano 21 października w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Prawdopodobna data otwarcia to 2020 r. |
•Nowe torowisko na łódzkiej trasie W-ZPonad 24 km torów i 40 rozjazdówFirma Mosty Łódź zleciła spółce KZN Rail wykonanie nowego torowiska na kluczowym fragmencie tramwajowej "wuzetki" w Łodzi. Zbudowanych zostanie ponad 24 km pojedynczego toru oraz ponad 40 rozjazdów i skrzyżowań tramwajowych o różnej charakterystyce. |
•W stylu Track TecMiło było popatrzeć, jak na największych na świecie targach kolejowych w Berlinie (InnoTrans 2014), widoczne były i jak się prezentowały polskie firmy. Było ich aż 66, kilka z nich pokazywało swoje pojazdy na wolnej przestrzeni - na bocznicy kolejowej. |
•Remont zabytkowego budynku na warszawskiej PradzeZakończenie w przyszłym rokuKosztem prawie 7 mln zł prowadzony jest remont elewacji zabytkowego budynku PKP Polskich Linii Kolejowych, który leży u zbiegu ulicy Targowej i Wileńskiej na warszawskiej Pradze. Prace remontowe zostaną zakończone w 2015 r. |
•Kolej nadal wyprzedaje nieruchomościRealizacja inwestycji deweloperskich236 mln zł ma przynieść PKP SA w 2014 r. sprzedaż nieruchomości. Póki co, udało się zgromadzić kwotę ponad 105 mln zł. Obecny zarząd spółki założył sobie pozyskanie łącznie 1 mld zł z tego tytułu w czasie trwania swojej trzyletniej kadencji. Na działania te został mu jeszcze rok. |
•Kompleksowe procesy inwestycyjne na sieci kolejowejInnowacje Track TecMechanizacja robót, ciągłe dążenie do wykorzystywania wyższej jakości materiałów, produktów i technologii mają w konsekwencji podstawowy cel: zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na sieci kolejowej. |
•102-letni parowóz na trasie Dworzec Gdański - FalenicaWawerskie Centrum Kultury świętowało swe otwarcie m.in. przejazdem specjalnego pociągu złożonego z zabytkowego parowozu i dołączonymi doń starymi, przedwojennymi wagonami. Wypełniony pasażerami kursował on 26 października (przez cały dzień) na trasie Dworzec Gdański - Falenica, wzbudzając wielkie zainteresowanie warszawiaków. Przejazd między stacjami trwał ok. 50 minut, a umilały go występy wawerskich artystów. |
•Trwa produkcja komfortowych Flirtów320 nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) produkuje dla PKP Intercity konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. oraz NEWAG S.A. Bogate wyposażenie wnętrza pojazdów zapewni wysoki komfort podróży. |
•Przewoźnicy pasażerscy zapłacą więcejUTK zatwierdził stawki na 2014/2015Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, 28 października, wydał decyzję zatwierdzającą stawki jednostkowe opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie przez licencjonowanych przewoźników kolejowych z infrastruktury kolejowej PKP PLK S.A. Nowe stawki zaczną obowiązywać od 14 grudnia. |
•Połączenie intermodalne Małaszewicze - JaponiaPropozycja dla sektora odzieżowego, automobilowego i elektronicznegoFirma logistyczna DHL Global Forwarding uruchomiła przewozy intermodalne między Japonią, Azją i Europą pod nazwą "Serwis DHL Railline". Stacją docelową w Polsce jest suchy port w Małaszewiczach. |
•Ułatwienia dla inwestycji kolejowychPowołana przez Komisję Infrastruktury specjalna podkomisja zajmie się dalszą pracą nad poselskim projektem nowelizacji o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. W ubiegłym tygodniu posłowie komisji przyjęli ją w pierwszym czytaniu. Projektowana ustawa ma pomóc w pełnym wykorzystaniu środków unijnych w bieżącej perspektywie finansowej 2014-2020. Głównym jej celem jest usprawnienie procedur i wprowadzenie ułatwień dotyczących inwestycji realizowanych przez PKP PLK, które jak wiadomo kończą dopiero prace finansowane z poprzedniej perspektywy unijnej. I tak nowa ustawa specjalna ma np. dać jednostką samorządu terytorialnego podobne uprawnienia jakie obecnie posiada PLK. Samorządy będą więc mogły uzyskiwać decyzje dotyczące ustalenia lokalizacji linii kolejowych oraz realizować inwestycje kolejowe. Istotną zmianą jest także pomysł zmniejszania zakresu szczegółowości programu, który ustala Rada Ministrów jedynie do listy i wartości projektów. Co roku miałyby pojawiać się w nim korekty nanoszone przez ministra odpowiadającego za transport. Nowelizacja planuje również możliwość współfinansowania bądź pełnego finansowania ze środków publicznych, modernizacji a także zakupu pojazdów kolejowych PKP PLK przeznaczonych do: naprawy, budowy oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. Prawdopodobnie wprowadzone zostaną też zmiany dotyczące użytkowników i właścicieli nieruchomości położonych na terenach lokalizowanych linii kolejowych. Planuje się umożliwić podmiotom realizującym inwestycje czasowe korzystanie z takich nieruchomości czy też nieodpłatne zajęcie np. terenów dróg publicznych na czas realizowanych projektów kolejowych. |
•Jubileuszowa karczma piwna kolejarzyJuż po raz 25. kolejarze i zaproszeni goście bawili się w Tarnowskich Górach na Karczmie Piwnej z okazji tegorocznego Święta Kolejarza. Jej organizatorem były tarnogórskie zakłady PKP Cargo i PKP PLK. Imprezę otworzyli - i elegancko ubranych baniorzy (kolejarzy) oraz gości powitali - dyrektorzy tych zakładów: Zenon Zemła i Wojciech Kwiatkowski. Minutą ciszy upamiętniono zmarłego niedawno Mariana Czarneckiego, pomysłodawcę i wielokrotnego organizatora Karczmy, byłego komendanta SOK oraz wiceburmistrza Tarnowskich Gór. |
•Seria prywatyzacji na koleiZwiązkowcy wieszczą komunikacyjny paraliż~Kolej nie tylko wyprzedaje nieruchomości i grunty (o czym pisaliśmy ostatnio w nr 44 "PGT"), ale także prywatyzuje spółki wchodzące w skład Grupy PKP. Po sprzedaniu Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, Polskich Linii Kolejowych i udziałów w PKP Cargo, teraz do połowy 2015 r. planowane jest również zbycie TK Telekom. W kolejce do pójścia pod młotek w najbliższym czasie czekają jeszcze PKP Energetyka i PKP Informatyka. W dalszej perspektywie, w 2017 lub 2018 r. na giełdę miałoby wejść PKP Intercity. |
•Na Rail Baltice praca wreKluczowa modernizacjaW szybkim tempie postępują prace na linii kolejowej E 75, z Warszawy Rembertowa do Tłuszcza. To rezultat całkowicie wstrzymanego ruchu pociągów na odcinku Tłuszcz - Łochów. Dzięki takiemu rozwiązaniu czas potrzebny na zakończenie tej bardzo ważnej modernizacji skróci się o 10 miesięcy. |
•Czeskie połączenie autobusowo - kolejowePrywatny przewoźnik omija przeszkodyCzeski prywatny przewoźnik kolejowy Leo Express uruchomił na początku listopada połączenie autobusowo-kolejowe Kraków - Katowice - Bohumin - Praga. |
•Stałe połączenie intermodalneOperator intermodalny należący do Grupy PKP Cargo, Cargosped, uruchomił pierwsze stałe połączenie intermodalne, tzw. pociąg operatorski, który cztery razy w tygodniu będzie regularnie kursował między trójmiejskimi portami a terminalem w Poznaniu-Franowie. Istotną częścią tego projektu jest oferta "ostatniej mili". Firma dysponuje własnymi naczepami oraz bezpośrednio współpracuje z grupą przewoźników drogowych, co pozwala jej na dostarczenie ładunków "do drzwi" finalnego odbiorcy. Na własnym terminalu w Poznaniu-Franowie spółka oferuje również przeładunek, składowanie krótko- i długoterminowe oraz usługi depotowe. Nowe połączenie otwarto w głównej mierze z myślą o spedytorach i armatorach obecnych na polskim rynku. Połączenie importowe z Trójmiasta do Wielkopolski wyrusza o godzinie 13.30, natomiast eksportowe z Poznania-Franowa do Gdyni i Gdańska - o 17.30. Każdy skład pociągu konfigurowany jest zgodnie z potrzebami klientów. Jego pojemność wynosi ok. 92 TEU (czyli 92 kontenerów 20 stopowych). Klienci mogą skorzystać także z opcji przewozu kontenerów oraz naczep siodłowych. Docelowo w I kwartale 2015 r. Spółka planuje zwiększenie liczby połączeń do siedmiu pociągów w tygodniu, jeżdżących naprzemiennie w obu kierunkach. |
•Osiem połączeń tygodniowoKorytarz Poznań - Rotterdam zwiększa możliwości przewozoweDwa dodatkowe pociągi pomiędzy portem Rotterdam a terminalem CLIP w Swarzędzu k. Poznania uruchomiła od 12 listopada firma ERS Railways. Tym samym zwiększyła liczbę połączeń intermodalnych do ośmiu tygodniowo. |
•Swing w ToruniuModernizacje w ramach program BiT CityPod koniec ubiegłego miesiąca toruński Miejski Zakład Komunikacji odebrał pierwsze dwa tramwaje typu Swing. Ich producentem jest bydgoska Pesa. Całe zamówienie opiewa na 12 składów, które sukcesywnie będą dostarczane do końca maja 2015 r. Pierwsze pojazdy to pięcioczłonowe tramwaje, których ogółem zamówiono 6. |
•Szybki tramwaj na trasie Katowice-SosnowiecTwisty jeżdżą już po drugim torze31 października 2014 r. przejdzie do historii komunikacji tramwajowej na Śląsku i w Zagłębiu, bo po raz pierwszy Katowice i Sosnowiec, w regularnej komunikacji tramwajowej, połączyły niskopodłogowe tramwaje Twist wyprodukowane w bydgoskiej Pesie. |
•125-lecie Kolei RetyckichSzwajcaria. Zabytek najwyższej klasy sztuki inżynierskiej UNESCO125 lat temu ruszyły pociągi na pierwszym odcinku (z Landquart do Klosters), wówczas tylko wąskotorowej, nowej trasy kolejowej z tej miejscowości do alpejskiego kurortu Davos. W ten sposób zapoczątkowano późniejszy rozwój regionalnych Kolei Retyckich - Rhätische Bahn (RhB) w największym szwajcarskim kantonie Graubünden - Gryzonii. Dwa odcinki tych kolei: tunel i wiadukt Albula oraz trasa przez przełęcz Bernina (2253 m n.p.m.), druga pod względem wysokości kolejowa linia w Europie, od 2008 r. wpisane są na Listę Dziedzictwa UNESCO jako najwyższej klasy zabytki sztuki inżynierskiej. |
•Wyremontowany most kolejowy na BuguCięższe pociągi, wyższe prędkościAż 24 mln zł kosztowała przebudowa mostu kolejowego na Bugu w Terespolu, na granicy polsko-białoruskiej. - Od połowy grudnia pociągi będą już je?dzić po odnowionym moście przystosowanym do wyższych prędkości i cięższych pociągów - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PLK, które przeprowadziły inwestycję. |
•Kiss dla MoskwyPiętrusy obsłużą międzynarodowe lotniskaPierwszy z 25 piętrowych pociągów typu Kiss dostarczyła, dla rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress, Grupa Stadler Rail. Nowe pociągi będą obsługiwać trasy między Moskwą, a lotniskami międzynarodowymi - Domodiedowo, Szeremietiewo i Wnukowo. |
•Lubelska koleje w cieniu PendolinoLepsze pociągi dopiero za kilka latRozpoczynające swą karierę w Polsce pociągi Pendolino nie dojadą w najbliższych latach do Lublina. Na szczęście, lubelscy kolejarze zamierzają realizować plan zastępczy, który przyczyni się do unowocześnienia połączeń kolejowych w tej części kraju. Komfort podróży ma się poprawić już z rozkładem jazdy, który będzie obowiązywać od grudnia 2015 r. |
•Drony na straży kolejowych transportówZimowa plaga kradzieży na koleiW pierwszych 10 miesiącach 2014 r. PKP Cargo odnotowało prawie 900 tzw. usypów czyli kradzieży przewożonych paliw stałych, głównie węgla. Straty poniesione w wyniku tego procederu oszacowano na ponad 4 mln zł, a wielkość ubytku na ponad 8 tys. t. Ponieważ wraz z nadejściem miesięcy zimowych wzrasta liczba zdarzeń tego typu, przewoźnik po raz pierwszy, do monitoringu przewożonych ładunków, wykorzystuje drony. |
•Impulsy dla KMUmowa na 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych28 XI 2014 r., pomiędzy Newagiem a Kolejami Mazowieckimi podpisana została umowa na dostawę 12 nowoczesnych, pięcioczłonowych pociągów typu Impuls. Zostaną one włączone do obsługi linii nr 1, czyli tej, na której potoki podróżnych są największe. |
•Odcinek Warszawa - Grodzisk ukończonyPrzyspieszą pociągi na południe PolskiModernizacja jednej z najbardziej newralgicznych tras sieci kolejowej, odcinek z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, została ukończona. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągi na południe Polski pojadą tym szlakiem w "rekordowo krótkich czasach". Ruch będzie tu prowadzony z prędkością 120 km/godz. |
•Szerszy program cywilizacyjnySITK widzi szansę na budowę Kolei Dużych Prędkości do 2023 r.W ubiegłym tygodniu odbyła się w Warszawie konferencja prasowa, podczas której organizatorzy - Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP - apelowali o reaktywowanie projektu Kolei Dużych Prędkości. Według nich, budowa linii do 2023 r., przy dofinansowaniu z UE w wysokości ok. 80%, wciąż jest realna. Koszt tej inwestycji miałby zamknąć się w kwocie 25 mld zł. |
•Modernizacja dworca w GliwicachPrzebudowa 169-letniego obiektu w 2015r.Konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska oraz Aldesa Construcciones Hiszpania przebuduje dworzec kolejowy w Gliwicach. Inwestycja będzie kosztować prawie 137 mln zł. |
•Nowy przystanek na CMKOpoczno Południe ma pójść w ślady Włoszczowy PółnocOd 14 grudnia podróżni mogą korzystać z nowego przystanku na Centralnej Magistrali Kolejowej. Ze stacji Opoczno Południe, bo o niej mowa, codziennie odjeżdża 17 pociągów, które zapewniają połączenia z największymi miastami w Polsce. |
•Wielkopolska zgadza się na restrukturyzację PRSamorząd stawia warunkiPrzewozy Regionalne uzyskały zgodę Wielkopolski na swój plan restrukturyzacji. Tym samym spółka ma już zielone światło od większości marszałków do uruchomienia tego planu. Wielkopolska jest ósmym właścicielem przewoźnika kolejowego, który opowiedział się za jego restrukturyzacją. |
•Track Tec przejmuje zakład ThyssenKruppCoswig - 7. fabryka w Grupie1 stycznia 2015 r. Grupa Track Tec S.A. przejmie zakład produkcji rozjazdów i elementów mocowań firmy ThyssenKrupp GfT Gleistechnik, który znajduje się w miejscowości Coswig, w kraju związkowym Saksonia-Anhalt. |