![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
•Będziemy niezależni od RosjiWięcej gazu popłynie do Polski z ZachoduOd 2015 r. znacznie zwiększyły się możliwości importu gazu do Polski z Niemiec. To zasługa firmy Gaz-System, która, wykorzystując gazociąg jamalski, udostępniła nowe techniczne możliwości pozwalające na ciągłe dostawy "błękitnego paliwa" rzędu 5,5 mld m3 rocznie. Jest to ważny krok w kierunku uzyskania niezależności od jego importu z Rosji, a co za tym idzie osiągnięcia bezpieczeństwa gazowego kraju. |
•Berlin będzie się tłumaczył KE z płacy minimalnejNiemieckie próby ograniczania konkurencjiPolscy przewoźnicy drogowi od jakiegoś już czasu nie mają lekko. Jeszcze nie podźwignęli się po kryzysie, który tak dotkliwie dotknął ich branżę, a Sąd Najwyższy wydał niefortunne dla nich orzeczenie o ryczałtach dla pracowników nocujących w kabinach ciężarówek. Gdy na dobre nie otrząsnęli się jeszcze z efektów rosyjskiego embarga, dostali kolejnego "bólu głowy" związanego z minimalną stawką wprowadzoną przez Niemcy. |
• "Wspieranie" rozwoju lotniczych portów regionalnychPAŻP temperuje ambicje samorządówMinisterstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje, jak podaje "Gazeta Wyborcza", stworzenie nowej strategii lotniskowej, która ma na celu uniknięcie sytuacji chybionych inwestycji czyli występowania portów z minimalnym ruchem pasażerów. Miałaby ona być oparta całościowo o kraj, a nie o poszczególne regiony. |
•Kto chce zniszczyć polski transport samochodowy?Kłopoty przewoźników - tak ze Wschodem, jak i ZachodemWygląda na to, że dawne kłopoty polskich przewoźników międzynarodowych były drobiażdżkiem wobec tego, co nastąpiło teraz. Niemcy, Francuzi, Belgowie, Rosjanie, Białorusini jakby sprzysięgli się, by zniszczyć polski transport samochodowy, który strasznie - ich zdaniem - rozpycha się w Europie. |
•Świetlana przyszłość zamieniona w cichy upadekPaństwowy przewoźnik znika z lotniczego niebaOgłoszenie zawieszenia połączeń, a co za tym idzie, przyszłej likwidacji spółki Eurolot (od 1 kwietnia 2015 r.) stało się w ubiegłym tygodniu sprawą polityczną - Prawo i Sprawiedliwość domaga się wyjaśnienia, kto stoi za upadkiem kontrolowanego przez Skarb Państwa przewoźnika lotniczego. |
•Chińskie déjà vuPowody do obaw czy radości?Gdy ponad trzy lata temu konsorcjum Covec nieomal uciekało z Polski po samowolnym wycofaniu się z budowy A2, niewątpliwie mocno nadszarpnęło zaufanie do gospodarczych przedstawicieli Państwa Środka. Przypomnieć wypada, iż ówczesne wejście na rynek Polski było pierwszym tak dużym kontraktem infrastrukturalnym w UE, a to z kolei miało szeroko otworzyć bramy do raju inwestycyjnego w całej Unii. Nie udało się, a mimo to Covec dziś powraca. |
•Konsolidacja polskiego rynku promowegoTrwa walka o wstrzymanie prywatyzacji PŻBArmatorzy promowi: Polska Żegluga Bałtycka, Unity Line i Polska Żegluga Morska, opracowali plan konsolidacyjny, który ma zostać przedstawiony Ministrowi Skarbu Państwa. Jego podstawowy cel to powstrzymanie prywatyzacji PŻB, ale także stworzenie Polskiej Grupy Promowej. |
•Rekordowe wydatki na koleiCelem - spójna sieć dla wszystkich przewoźnikówW 2015 r. znacząco wzrosną nakłady na inwestycje kolejowe. PKP PLK wyda 8,5 mld zł na remonty i modernizację infrastruktury. To blisko 1,5 mld zł więcej niż w roku ubiegłym. Spółka złożyła też pierwsze wnioski inwestycyjne na projekty z perspektywy unijnej 2014-2020, w ramach funduszu CEF, na ponad 10 mld zł. |
•Metro pod WisłąCzas myśleć o III linii i obwodnicyW Dzień Kobiet, ze sporym opóźnieniem, otwarto w stolicy II linię metra, a dokładniej - jej centralny odcinek. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała - z dużą przesadą - że kolejka zmieni całą Warszawę. Dobrze by się stało, gdyby metro przyczyniło się do poprawy komunikacji w mieście i zmieniło przynajmniej Pragę. |
• "Wąskie gardła" w żegludze śródlądowejUE chce przenieść ładunki z dróg na barkiEuropejski Trybunał Obrachunkowy, stojący na straży unijnych finansów, ustalił, że w ciągu ostatnich 15 lat poczyniono niewielki postęp w finansowaniu przez UE działań mających na celu ograniczenie drogowego transportu towarowego w Europie na rzecz śródlądowych przewozów wodnych. |
•Protesty przewoźników w Polsce i EuropiePiętrzą się problemy branży transportowej"Moskwa nas niszczy, Berlin rujnuje - polski rząd na to nie reaguje" - to główne hasło protestujących przewoźników, którzy 23 marca przeprowadzili blokady dróg w dwudziestu miejscach w całym kraju, m. in. Olsztynie, Radomiu, Ostrołęce, Bydgoszczy i Radzyniu Podlaskim. A to dopiero początek. |
•Nowa strategia rozwoju operatora narodowego1,5 mld zł przychodu z sektora e-commercePoczta Polska ogłosiła nową strategię na lata 2015-2020. Zgodnie z jej założeniami głównym motorem wzrostu mają być paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch usług świadczonych dla e-commerce. Spółka chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów. W realizacji tego zadania pomóc ma m.in. podpisana w ubiegłym tygodniu umowa z operatorem, "Stacja z Paczką", dotycząca odbioru przesyłek Poczty Polskiej na stacjach paliw należących do partnera projektu, firmy PKN Orlen. |
•Sensacyjne przejęcie w branży kurierskiejAmerykański gigant kupuje HolendrówFirma kurierska FedEx postanowiła wzmocnić swoją obecność w Europie i podpisała porozumienie, zgodnie z którym przejmie jednego ze swoich konkurentów - holenderski TNT Express. |
•Działania brokera weryfikuje życieUbezpieczenia - szczególnie ważne dla spedytorów i przewoźnikówPrzedsiębiorcy z branży TSL, a zwłaszcza przewoźnicy i spedytorzy, bardzo często narażeni są na powstanie szkody w trakcie trwania transportu. Im solidniejsza firma, tym bardziej przywiązuje wagę do ubezpieczenia, zdając sobie sprawę z konsekwencji wynikających z jego braku. Niestety, w dalszym ciągu wiele przedsiębiorstw traktuje polisę jako zbędny koszt. Czy słusznie? |
•Przepis na bezpieczną drogęOchrona dla kierowców i flotyRozsądne i skuteczne zarządzanie oraz użytkowanie floty pojazdów to nie tylko regularne przeglądy techniczne i odpowiednie szkolenia pracowników. To także, a może przede wszystkim, odpowiednie ubezpieczenie całej floty, tak aby w razie nieprzewidzianego zdarzenia pojazd nie pozostał unieruchomiony na drodze. |
•Ubezpieczenie transportowe może uratować firmęPolisa to nie koszt, lecz inwestycjaKażdy przedsiębiorca prowadzący działalność produkcyjną, handlową lub usługową, ale także eksporter lub importer, który wysyła lub sprowadza różnego rodzaju towary, narażony jest na powstanie szkody w trakcie trwania transportu. Ubezpieczenie mienia w transporcie - Cargo, choć nie uchroni go przed przykrymi zdarzeniami, to jednak zapewnia rekompensatę finansową na pokrycie niespodziewanych, często bardzo wysokich, wydatków. |
•Budowa nowego stopnia wodnego na WiślePotrzebna decyzja środowiskowaPrzygotowania do budowy drugiego stopnia wodnego na Wiśle w Sarzewie na 708 km Wisły, weszły w kolejny etap. Zakończenie czteroletnich badań wpływu inwestycji na środowisko otworzyło drogę do uzyskania podstawowego pozwolenia - decyzji środowiskowej. |
•Niemiecki transport z poważnymi problemamiKonflikty ze związkami zawodowymi Deutsche Bahn i LufthansyNasi zachodni sąsiedzi - którzy przy pomocy ustawy o płacy minimalnej, mającej rzekomo "zadbać" o polskich kierowców ciężarówek, postanowili tak naprawdę chronić swoje firmy transportowe (w tym tygodniu KE ogłosi zgodność tych przepisów z prawem unijnym) - mają duże kłopoty również z innymi gałęziami transportu. |
•Siedmiu Jeźdźców ApokalipsyKontrowersyjny wyrok sąduWyrok siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 12 czerwca może stać się niebezpiecznym zakrętem dla branży transportowej. Przyznanie kierowcom prawa do ryczałtu za nocleg może doprowadzić do lawiny roszczeń wobec pracodawców. Nikt nie wie jakie sumy będą musieli wypłacić przewoźnicy swoim kierowcom. W pojedynczym wypadku może to być ok. 50 tys. zł, globalnie kwota rzędu nawet kilkuset milionów. ZMPD górny pułap ewentualnych roszczeń określa na 2,5 mld zł. |
•W różnych krajach, różne przepisyRegulacje dotyczące opon zimowychNie tylko zła pogoda, ale także zróżnicowane przepisy europejskie dotyczące stosowania opon zimowych, mogą być przyczyną unieruchomienia pojazdów lub nałożenia wysokich kar na kierowców za niedostosowanie się do wymogów prawa. |
•Michelin Tire Care - siła technologii cyfrowej dla branży transportowejPakiet cyfrowych, nowoczesnych rozwiązańGrupa Michelin przedstawia Michelin Tire Care - pierwszy pakiet cyfrowych rozwiązań adresowany do firm transportowych. Po premierze w Stanach Zjednoczonych, teraz w Europie. |
•Intermodal - transport przyszłościKluczem współpraca między portami morskimi a przewoźnikami kolejowymiW Polsce, w miarę rozwoju infrastruktury, przewozy intermodalne (kombinowane) z udziałem kilku przewoźników, stają się coraz popularniejsze. Warunkiem zwiększania tego rodzaju transportu są terminale morskie i lądowe, skomunikowane z uniwersalnymi stacjami kolejowymi. |
•Prestiżowa porażka Kremla w sprawie South StreamuW tle - szejkowie, Gazprom, Turcja i EuropaNajpierw kraje OPEC postanowiły nie ograniczać wydobycia ropy naftowej (by podbić jej cenę na rynkach światowych), następnie prezydent Putin ogłosił rezygnację z budowy gazociągu South Stream (miała się rozpocząć 15 XII), a na koniec Rosja i Turcja podpisały duże porozumienie gazowe. Ceny ropy, a więc i oleju napędowego maleją, z czego bardzo cieszą się firmy transportowe, także w Polsce. |
•Trudne zadania PendolinoKolej czeka wiele wyzwań, ale widać zmiany na lepszeGdy Czytelnicy trzymają ten numer "PGT" w swoich dłoniach, po polskich torach prawdopodobnie jeździ już osławione Pendolino - prawdopodobnie, bo kto wie czy znów nie zawiesił się system albo nie miało miejsce jakieś inne niespodziewane lub kompromitujące wydarzenie. |