![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
•Powolny wzrost sprzedaży w branży TSLCena, jakość usług i znajomość specyfiki biznesu klienta to wciąż najważniejsze cechy w branży TSLMiniony rok sprzedażowy w branży TSL, pomimo prognoz spadkowych, nieznacznie "urósł". Sytuacja nie była łatwa, wszyscy zwracali szczególną uwagę na koszty. Branża logistyczna musiała elastycznie dostosować się do oczekiwań klientów. W wyniku tego, spedytorzy wciąż bardzo konkurowali ze sobą, a najważniejszym czynnikiem wyboru była - i wydaje się, że nadal jest - cena. Klienci odchodzili od szybkich zamówień, a zakupy były bardziej przez nich przemyślane. |
•Problemy w kształceniu i zatrudnieniu kierowców zawodowychPotrzeba pilnych i rozumnych rozwiązańPolscy przewoźnicy drogowi bardzo dobrze wykorzystali okres transformacji oraz przystąpienie naszego kraju do Unii Europejskiej. Transport drogowy stanowi ponad 70% pracy przewozowej w Polsce. Co ważne, branża wytwarza ok. 10% PKB, a zatrudnienie w niej znajduje aż 7,5% pracujących Polaków. Zostało zarejestrowanych ponad 800 tys. pojazdów powyżej 3,5 t dmc i blisko 100 tys. firm transportowych. |
![]() •Chiński rok rynku logistycznegoObok głośnych transakcji na rynku powierzchni biurowych (Rondo 1), ten sezon - jak dotąd - zapowiada się jako chiński rok rynku logistycznego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wszyscy główni deweloperzy logistyczni i inwestorzy otrzymali dodatkowe środki, które obecnie wykorzystują. |
![]() •Polska musi konkurować z krajami nadbałtyckimiO ile konkurencja krajów nadbałtyckich zawsze była dla polskiej branży transportowej zagrożeniem, o tyle teraz jest ono jeszcze większe. Przystąpienie w ostatnich latach Estonii i Łotwy do strefy euro pozwoliło przewoźnikom z tych krajów wyeliminować koszty wymiany walut i płatności zagranicznych. Dzięki temu, przy zachowaniu marż, mogą oni oferować lepsze warunki kontrahentom. Co mogą zrobić polscy przewoźnicy? Dokładnie to samo - minimalizować koszty obsługi transakcji walutowych. |
• "Szczupłe zarządzanie" - reaktywacjaZaczątków filozofii lean management można dopatrywać się w latach 40. XX wieku. Jednak dopiero dziś, dzięki nowoczesnym technologiom, można w pełni zrealizować założenia tej koncepcji.Lean management to, w największym skrócie, podejście polegające na dążeniu do wytworzenia określonej wartości przy możliwie najmniejszym wykorzystaniu zasobów. Istotą koncepcji jest identyfikacja i eliminowanie niesprawności oraz niezoptymalizowanych elementów procesu, takich jak nadprodukcja, zbędny ruch, oczekiwanie, niepotrzebny transport, zapasy, wytwarzanie braków czy nadmierna obróbka. Dziś wielką rolę w realizacji tych założeń odgrywać mogą różnorodne systemy automatyzacyjne. |
•Polska centrum logistycznym Europy?Transport jest jedną z kluczowych branż dla gospodarki nie tylko Polski, ale i Europy. Wartość krajowego sektora TSL, szacowana przez GUS na około 5 mld zł, stanowi 10% polskiego PKB i ciągle rośnie. Według prognoz Colliers InternaObecnie w Polsce oddanych jest do użytku ponad 1300 km dróg ekspresowych i prawie 1500 km autostrad. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje nowe inwestycje, w tym rozbudowę sieci dróg ekspresowych. Skala projektów infrastrukturalnych nie powinna dziwić z uwagi na centralne położenie Polski w Europie. Przez kraj przebiega kilka korytarzy paneuropejskich, które stanowią połączenie przede wszystkim między Wschodem a Zachodem. Zarówno położenie geograficzne, jak i sieć dróg korzystnie wpływają na rozwój sektora transportowego w Polsce. |
•Co branży TSL przyniesie rok 2015?Logistyczne podsumowanieKoniec roku tradycyjnie skłania do podsumowań i rozliczeń. Czym żyła branża logistyczna przez ostatnie 12 miesięcy? W jakich nastrojach przedstawiciele sektora TSL wejdą w rok 2015? |