![]() |
![]() |
![]() |
•Czy śródlądowe drogi wodne zyskają wreszcie swoją rangę?Ambitny plan Ministerstwa GMiŻŚMinisterstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zabiera się za poprawę nienajlepszej sytuacji polskiej żeglugi śródlądowej. 9 II, pod patronatem ministra Marka Gróbarczyka, odbyła się konferencja O Programie rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Podczas spotkania zaprezentowano wstępną wersję programu pod takim samym tytułem, który będzie uzupełnieniem Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). |
•Powstanie kanał przez Mierzeję WiślanąPierwsze statki popłyną za 6 latJest decyzja polityczna i techniczna o powstaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformowali 22 II, na wyjazdowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przewodnicząca Komisji posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Marek Gróbarczyk, minister GMiŻŚ. We wschodniej części Zatoki Gdańskiej powstanie nowa jakość w systemie połączeń morskich. |
•Klaster Górnej WisłyWzrost potencjału gospodarczego Małopolski i ŚląskaRozwój żeglugi śródlądowej na Górnej Wiśle i połączenie jej z Odrą - to główne cele do realizacji powołanego w Oświęcimiu Klastra Górnej Wisły. Jego koordynatorem jest Jakub Stonawski, kierownik Stopnia Wodnego Dwory na Wiśle. |
•NIK skontrolował budowle piętrząceNegatywna ocena nadzoru nad śluzami i zaporamiRozwój żeglugi śródlądowej zależy m.in. od stanu technicznego budowli piętrzących wodę, takich jak zapory, jazy i śluzy. NIK skontrolował jak wygląda nadzór nad tymi obiektami. Okazało się, że nie jest prowadzony prawidłowo. Tak było w latach 2013-2014 - wynika to z raportu Izby. |
•Odra w pełni żeglowna za 4 lata?MGMiŻŚ zaczyna konkretyzować swoje planyPodczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedział dostosowanie śródlądowych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności, a inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) nazwał priorytetem do realnego zrealizowania w ciągu najbliższych 4 lat. |
•Czy Elbląg może być portem morsko-śródlądowym?Przekop Mierzei Wiślanej czy MDW E70?Mierzeja Wiślana zostanie przekopana bez względu na koszty. A Międzynarodowa Droga Wodna E70 łącząca Rotterdam - Berlin - Kostrzyn - Bydgoszcz - Zalew Wiślany - Kaliningrad z Europą, i przez północną Polskę z rejonem Kaliningradu powiązana dalej z systemem drogi wodnej Niemna, poczeka na lepsze czasy. Choć jest jednym z europejskich szlaków komunikacyjnych wschód-zachód. Czy to na pewno dobry wybór? |
•Współpraca w celu rewitalizacji WisłyNarodowy program aktywizacji polskich rzekMarszałek woj. kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki i marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk złożyli podpisy na deklaracji o współpracy na rzecz rewitalizacji i przywrócenia znaczenia gospodarczego dolnej Wisły. |
•Miliardowe inwestycje w transport śródlądowyRząd zaakceptował plan strategii rozwoju dróg wodnych w PolsceW ubiegłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła "Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r." To trzeci, po przekopie Mierzei Wiślanej i projekcie tzw. ustawy stoczniowej, duży program inwestycyjny przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz zaakceptowany przez rząd. |
•Regulacja rzeki, modernizacja obiektów piętrzącychPorządkowanie Noteci i remont śluzRegulacja rzek i unowocześnianie znajdujących się na nich obiektów piętrzących sprzyja poprawie warunków żeglugowych na drogach wodnych oraz zmniejsza niebezpieczeństwo powstawania powodzi. |
•Rewitalizacja i modernizacja obiektów hydrotechnicznychNowe oblicze śluz i jazuZakończona została realizacja projektu "Bydgoski Węzeł Wodny" - zadania inwestycyjnego finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego celem była rewitalizacja i modernizacja trzech obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Śluzy Brdyujście, Śluzy Miejskiej nr 2 i Jazu Farnego. |