![]() |
![]() |
![]() |
•Porty Bałtyku wschodniego w sztormach politykiNa lidera regionu wyrosła Ust-ŁugaPorty Bałtyku wschodniego ze zmiennym szczęściem funkcjonowały w 2015 r. Wiele z nich mocno odczuło sztormy polityki. Szczególnie boleśnie zawirowania w wymianie międzynarodowej Rosji odbiły się na podaży ładunków w portach Petersburga i Kaliningradu. |
•Przekop Mierzei Wiślanej już od 2016 r.?Czy ta inwestycja ma sens?Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej nie ma najmniejszych wątpliwości co do konieczności szybkiego przekopania Mierzei Wiślanej. Inwestycja ta ma być priorytetowym zadaniem nowego resortu. |
•Pierwszy statek z napędem LNG w Porcie GdyniaPrzypłynął cementowiec "Greenland"Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) - m/v "Greenland" zawinął do portu gdyńskiego 24 stycznia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Bułgarskim. |
•Więcej sukcesów niż porażek w porcie gdyńskim47 mln zł zysku netto i dobre wyniki w przeładunkach1 lutego w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawione zostały wyniki działalności portu za 2015 r.. Zdaniem Janusza Jarosińskiego, to był bardzo dobry rok, zakończony zyskiem netto w wysokości 47 mln zł. |
•Chiny - przemysł stoczniowyPuste doki w 2015 i 2016 r.W 2015 r. portfele zamówień chińskich stoczni były chudsze niż rok wcześniej. Armatorzy zamówili o 26% mniej statków, co odbije się negatywnie na aktywności stoczni w 2016 r. |
•Rozwija się Terminal Promowy w ŚwinoujściuRosną przewozy i przeładunki, rusza projekt intermodalnyObsługa największych promów na trasie Świnoujście-Szwecja, a także zwiększenie ruchu intermodalnego w korytarzu transportowym między Skandynawią a Polską to główny cel, jaki przyświeca systematycznemu i dynamicznemu rozwojowi terminalu promowego w Świnoujściu, obserwowanemu w ostatnim czasie. |
•Kolejna inwestycja w PZT S.A.Nowy sprzęt pozwoli transportować ładunki o masie jednostkowej 1400 t.W kwietniu 2016 r. Portowy Zakład Techniczny S.A. zwiększy swój potencjał o kolejne dwa moduły sześcioosiowe oraz najnowszy i zarazem najmocniejszy Power Pack V generacji o mocy 390kW. |
•Gospodarka morska i żegluga - zapowiedzi rząduNowa ustawa stoczniowa, zmiana podatkówPodczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (o którym piszemy na str. 1), poza decyzją na temat przekopu Mierzei Wiślanej, dyskutowano także o kilku innych ważnych sprawach - sytuacji polskich stoczni czy budowy okrętów dla marynarki wojennej. |
•Transport morski w 2015 r.Pierwsze szacunkiTransport morski w 2015 r. znalazł się w sztormach gospodarki globalnej. Podczas gdy właściciele zbiornikowców uzyskali benefity z malejących cen ropy naftowej i wzrostu popytu na jej transport, armatorzy masowców do przewozu ładunków suchych ujrzeli już dno. |
•Trzy filary ustawy stoczniowejProjekt MGMiŻŚ mający wspomóc rozwój przemysłu okrętowegoW ubiegłym tygodniu resort ministra Marka Gróbarczyka zaprezentował projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce. Opiera się on na trzech filarach dotyczących podatków VAT i CIT oraz rozszerzeniu formuły tworzenia specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Zdaniem ministra ustawa ma szansę wejść w życie od 1 stycznia 2017 r. |
•Kontenerowce w 2015 i 2016 r.Wzrost flot na morzu i na kotwicyW lutym 2016 r. całkowita pojemność floty armatorów liniowych przekroczyła 20 mln TEU. Zamawiają oni i wprowadzają do serwisów coraz większe jednostki, przez co rośnie nadpodaż slotów. W efekcie drastycznie rosła również liczba i pojemność jednostek nie znajdujących zatrudnienia i wyłączanych z regularnych połączeń. |
•Port Gdańsk idzie po kolejny rekord?Podsumowano bardzo dobry I kwartałW I kwartale 2016 r. w gdańskim porcie odnotowano dynamikę obrotów towarowych jeszcze wyższą niż przed rokiem - przeładowano ich łącznie blisko 8,8 mln t. To o ponad 0,5 mln t więcej niż w 2015 r. |
•Masowców kurs na stocznie złomoweArmatorzy opóźniają odbiór nowych jednostekWłaściciele statków do przewozu ładunków masowych suchych kierują najstarsze jednostki do stoczni złomowych oraz opóźniają odbiór zamówionych jednostek. To skutek długookresowego spadku frachtów i braku perspektyw na poprawę sytuacji rynkowej. |
•Rosną przeładunki i ruch promowyPolska gospodarka morska w roku 2015Od 2012 r. rosną obroty w polskich portach morskich. W ubiegłym roku przeładunki były o 1,4% wyższe niż w 2014 r., osiągając poziom 69,7 mln t. W 2015 r. morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali również więcej ładunków niż rok wcześniej. |
•Na ekologicznej faliFiński armator poprawia swoje wynikiFinnlines podał wyniki finansowe osiągnięte w I kwartale 2016 r. Przy sprzedaży usług za ponad 105 mln euro, wynik EBIDTA był o ponad 40 wyższy niż w analogicznym okresie roku 2015 i przekroczył 25,3 mln euro. Wynik finansowy netto osiągnął wielkość 8,3 mln euro. |
•Przekop stanie się faktemInwestycja za 880 mln zł zyskała aprobatę rząduRada Ministrów przyjęła (24 V) przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej program wieloletni pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł. |
•Hybrydowy prom "Berlin"Ekologicznie i szybko do SkandynawiiDo floty armatora Scandlines dołączył prom hybrydowy "Berlin", który kursuje między Rostockiem a Gedser. |
•Remontowa - budowanie marki globalnejSpecjalizacja i innowacje - w efekcie ponad 200 statków rocznieKiedyś działająca w cieniu Stoczni Gdańskiej, dziś Grupa Kapitałowa Remontowa Holding postrzegana jest w świecie polskiego i międzynarodowego biznesu jako "Polski Ambasador". Z roczną sprzedażą na poziomie 600-700 mln dol. rocznie stocznia należy do liderów branży w Europie. |
•Dobre I półrocze w portach w Szczecinie i ŚwinoujściuStatystyki powinny dalej piąć się w góręW czerwcu 2016 r. przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu wzrosły o 15,8 %, zaś w pierwszym półroczu o 2,1 %. W drugim półroczu przeładunki powinny nadal rosnąć. |
•Polskie stocznie: nie tylko statki, remonty, jachtySukcesy notują stocznie prywatneJak podał Główny Urząd Statystyczny - w 2015 r. w polskim przemyśle stoczniowym wyprodukowano 4 jednostki pływające, tj. o połowę mniej niż rok wcześniej. Pojemność brutto (GT) tych statków wyniosła 11,4 tys. i była mniejsza o 55,3%. Zbudowano 1 kontenerowiec, 1 prom i 2 inne statki nietowarowe. |
•Kontenery w sztormachNiekorzystny trend w przewozach morskich do 2017 r.?Zwolnienie aktywności gospodarczej na wszystkich liczących się rynkach globalnych spowodowało zmniejszenie podaży kontenerów w portach i na statkach. Spadły frachty i zyski armatorów liniowych. |
• Koreański Hanjin - bankrutemTonie gigant na rynku kontenerowymTonie Hanjin Shipping Co Ltd., koreański operator kontenerowy, zarządzający flotą 141 statków, w tym 97 kontenerowców o pojemności ponad 600 tys. TEU. |
•Polski klaster morski trzyma się mocnoOgromny potencjał nie jest jednak w pełni wykorzystywanyPolska gospodarka morska jest konkurencyjna, innowacyjna i ma potencjał wiedzy. Polski klaster morski ma szanse na rozszerzenie swojej aktywności w Unii Europejskiej i na globalnym rynku przemysłu i usług morskich - to konkluzja pierwszej w Polsce konferencji MARE FORUM. |
•Jeden terminal kontenerowy w Gdyni?Połączenie BCT z GCT wydaje się jedynym remediumPod koniec października oddany zostanie do eksploatacji DCT2 w porcie gdańskim. Tym samym Gdańsk stanie się największym terminalem kontenerowym w tej części Bałtyku, ze zdolnością przeładunkową 3 mln TEU. Dla sąsiedniego portu w Gdyni oznacza to duże kłopoty. |
•Trudny rynek zbiornikowcówBędą chude miesiące i lataArmatorzy zbiornikowców, po znakomitym sezonie 2015 r., lata 2016 i 2017 będą musieli zaliczyć do niezbyt udanych. |
•Forum Gospodarki Morskiej 2016Polska gospodarka morska - innowacyjna i z potencjałem rozwojowymW tegorocznym Forum Gospodarki Morskiej uczestniczyło ponad 500 przedstawicieli biznesu, nauki i administracji publicznej oraz samorządowej. |
•Największy terminal kontenerowy na Bałtyku otwartyCzy DCT Gdańsk powalczy z Petersburgiem?24 X oddano do eksploatacji drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe DCT Gdańsk, dzięki czemu do 3 mln TEU wzrosły jego zdolności przeładunkowe. W efekcie powstał największy terminal kontenerowy w centrum Bałtyku. |
•Rynek LNGRośnie liczba statków i terminaliW końcu III kwartału 2016 r. w stoczniowych portfelach było ponad 100 statków do transportu, regazyfikacji i przechowywania skroplonego gazu. W Europie działają 22 terminale LNG. Te największe mogą przeładowywać 10 mln t gazu rocznie. |
•Przeładunki dalej w góręSzczecin i Świnoujście celują w ponad 23 mln tPonad 20 mln t towarów przeładowały w ciągu 10 miesięcy 2016 r. porty Szczecin i Świnoujście.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX |
•Recykling - moda czy konieczność7 lat tłustych dla stoczni złomowychSpowolnienie gospodarcze, zmniejszenie podaży ładunków masowych i w kontenerach, nadpodaż tonażu i wprowadzanie na oceany coraz większych statków sprawiły, że wielu armatorów kieruje do stoczni złomowych coraz więcej jednostek. |
•Turystyka morska przepływa przez TrójmiastoCzy polskie porty skorzystają wreszcie z rozwoju tego rynku?W międzynarodowej żegludze promowej, która rozwija się w bardzo szybkim tempie, w 2016 r. wycieczkowce przewiozły 24 mln pasażerów. |
•Nie najlepsze czasy dla masowcówAle w 2017 r. sytuacja powinna się ustabilizowaćMimo wzrostu indeksów i czarterów operatorzy masowców wciąż liczą straty. Obserwatorzy rynku przewidują, że wzrost cen usług transportowych ma charakter krótkotrwały. |