Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Ewa Grunert
24 czerwca 2015

Sieć dystrybucji - istota, specjalizacja, korzyści

Wybór sieci kluczową decyzją logistyczną

Sieć dystrybucyjna nie kojarzy się obecnie z przekazywaniem np. energii elektrycznej, gazu, bio-paliw czy światłowodowej kanalizacji kablowej. Powstanie globalnego handlu spowodowało również powstanie sieci dystrybucyjnych w łańcuchach dostaw od producentów do odbiorców.

Ich wybór jest wręcz kluczową decyzją logistyczną, ponieważ zbyt długa lista pośredników niepotrzebnie wydłużyłaby czas odbioru towaru przez klienta. Perfekcyjnie zorganizowana sieć dystrybucji, spowodowała również konieczność budowy specjalistycznych samochodów dostawczych.

Dwa modele sieci. Sieci dystrybucyjne przeznaczone są do ułatwienia dostaw ogromnego asortymentu towarów od producentów do odbiorców, przy jak najniższych kosztach i w jak najkrótszym czasie. Producent może, ale nie musi, posługiwać się pośrednikami, jednak przy obecnej, masowej produkcji, takie samodzielne rozsyłanie produktów, podniosłoby koszty.

Mamy dwa modele sieci: zdecentralizowany, gdzie produkowane wyroby są dystrybuowane do składów i poprzez pośredników trafiają od odbiorcy lub scentralizowane, obsługujące klientów z jednego, centralnego właśnie centrum. Sieci dystrybucyjne wykorzystują również terminale przeładunkowe, dostawy całopojazdowe i częściowe, wspomagają się firmami kurierskimi, słowem, angażują każdy środek transportu, który pozwala na sprawne dostarczenie towarów.

W strukturze sieci znajdują się magazyny, centra dystrybucji, pracownicy, transport, co generuje określone koszty. Z kolei firmy starają się te koszty zminimalizować, a więc decyzja o wejściu do danej sieci, staje się strategiczną decyzją logistyczną, wiążącą firmę niekiedy na długie lata, ponieważ likwidacja magazynów wiąże się z ogromnymi kosztami. Jeszcze kilka lat temu, za koszty sieci dystrybucji uznawano te dotyczące magazynowania i transportu. Obecnie firmy rozliczają całkowity koszt dystrybucji.

Centra dystrybucyjne posługują się transportem drogowym, dowożąc produkty wręcz z uderzeniem zegara. Samochody dostawcze wykorzystywane w praktyce muszą być niezawodne, często wielozadaniowe, aby kierowca nie tracił czasu na usuwanie awarii. Producenci ciężarówek proponują cała gamę pojazdów zaprojektowanych specjalnie do transportu dystrybucyjnego, poruszające się równie sprawnie w aglomeracjach miejskich, jak i w terenie. Pojazdy dystrybucyjne podzielone są na klasy, serie, modele w zależności np.: od ładowności, mocy silnika, własnej masy, rodzaju skrzyni biegów oraz na rodzaj prowadzonej działalności transportowej.

Najpopularniejsze są pojazdy skrzyniowe i kontenerowe, przeznaczone do wielokrotnego wyładunku i załadunku, wyposażone czasami nawet w windę załadunkową. Do przewożenia leków i towarów o określonym okresie przydatności do spożycia używane są ciężarówki chłodnie, a do załadunków uniwersalnych przystosowane są platformy, a praktycznym i chętnie wykorzystywanym pojazdem do wielokrotnych dostaw są ciężarówki plandekowe. Projektanci kabin prześcigają się w pomysłach na zapewnienie komfortu prowadzenia ciężarówki, a część wypoczynku można niekiedy porównać do nieomal pokoju hotelowego, z własną łazienką. Współczesne ciężarówki muszą być bezpieczne oraz wyposażone w najnowsze technologie zapewniające ograniczenie zużycia paliw i kosztów użytkowania pojazdu.

Sieci dystrybucyjne są obecnie podstawą prowadzenia działalności handlowej w supermarketach i mniejszych terytorialnie placówkach tego samego właściciela, rozlokowanych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Struktura sieci spowodowała konieczność szybkiego rozwoju przemysłu samochodowego, wysoce specjalistycznego, zatrudniającego tysiące pracowników.

Wykaz dodatków
Bezpieczeństwo i ubezpieczenia w transporcie Centra logistyczne / Transport drewna Drogi i autostrady Giełdy, systemy i modele transportowe
Giganci TSL Informatyka, monitoring pojazdów i e-myto Infrastruktura kolejowa Leasing, kredyty i factoring
Logistyka i składowanie Magazyny Naczepy i przyczepy Nowoczesna logistyka
Numer świąteczny Oleje i smary Opony Paliwa i karty
Pojazdy długodystansowe i autobusy Pojazdy dostawcze Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy Pojazdy użytkowe
Przepisy celne i podatki Przesyłki drobnicowe Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy Przewóz towarów niebezpiecznych
Telematyka Transport budowlany Transport drobnicowy i usługi kurierskie Transport kontenerowy i intermodalny
Transport lotniczy Transport Polska-Unia Transport Polska-Wschód Transport ponadnormatywny
Transport publiczny Transport żywności Tuning i akcesoria Żegluga i porty
• Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Wydarzenia • Wywiad