![]() |
![]() |
![]() |
PKP PLK planują utworzyć Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego (CBRK) oraz Regionalne Centra Sterowania i Zarządzania Ruchem Kolejowym (RCS). Zastąpią one obecną organizację zarządzania ruchem kolejowym opartą na Głównej Dyspozyturze oraz Ekspozyturach Zarządzania Ruchem Kolejowym.
Inwestycje te mają pozwolić na sprawniejsze zarządzanie i kierowanie pociągami na sieci kolejowej. Obecnie zarządca infrastruktury, po przeprowadzonych konsultacjach technicznych, ogłosił przetarg w poszukiwaniu wykonawcy, który przygotuje studium wykonalności dla całego przedsięwzięcia. Wyłoniona w nim firma będzie miała 17 tygodni na przygotowanie niezbędnej dokumentacji.
Poprawa jakości zarządzania. Planowane centra mają wpłynąć na poprawę przepływu informacji na poszczególnych poziomach zarządzania procesem przewozowym. Według PLK, zwiększy się nadzór i monitorowanie stanu urządzeń oraz scentralizuje i zautomatyzuje prowadzenie ruchu pociągów - co ma mieć także niebagatelny wpływ na poprawę ich punktualności. Inwestycje zwiększą również skuteczność zarządzania w ewentualnych przypadkach zagrożeń oraz sytuacjach kryzysowych.
Obecnie na kolei występuje bowiem brak integracji pomiędzy różnymi systemami sterowania, kierowania i zarządzania ruchem kolejowym. Podobnie rzecz ma się z systemami informacji pasażerskiej czy diagnostyki urządzeń srk. Utrudniony jest przepływ danych pomiędzy poszczególnymi jednostkami związanymi z realizacją procesu eksploatacyjno-przewozowego, który obecnie jest nieefektywny. Brak również automatyzacji przepływu niektórych informacji. Konsekwencją tego są właśnie wspomniane inwestycje, które mają zmienić zarządzanie ruchem pod kątem technologicznym.
Wdrażanie etapami. Według projektu, CBRK i RCS zastąpią obecną Główną Dyspozyturę i Ekspozytury Zarządzania Ruchem Kolejowym, które mają ograniczone możliwości wykorzystania i rozbudowy oraz stanowiska pracy dyżurnych ruchu w nastawniach miejscowych. Lokalne Centra Sterowania, których jest już wystarczająco dużo, zostaną zintegrowane na wyższym poziomie zarządzania w Regionalne Centra Sterowania. Nowe obiekty zostaną wyposażone w systemy zdalnego sterowania, kierowania i zarządzania ruchem kolejowym. Powstaną także stanowiska monitoringu stacji i przystanków osobowych, diagnostyki urządzeń srk czy też obsługi systemu informacji pasażerskiej.
Inwestycja zostanie przeprowadzona etapami. Pierwszy z nich ma być zrealizowany w perspektywie finansowej 2014-2020. Prawdopodobnie obejmie on częściowe uruchomienie RCS oraz CBRK. Wszystko zależeć będzie jednak od czasu jaki trzeba będzie poświęcić na jego wdrożenie oraz kosztów, które trzeba będzie ponieść z tego tytułu.
Budowa CBRK i RCS wpłynie na racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury - obniżyć się ma liczba jej dewastacji. Sprawniejsze stać się ma również zarządzanie procesem szkoleń, bo planowane inwestycje będą spełniać jednocześnie funkcję centrów szkoleniowych.