Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Janusz Kajda
15 kwietnia 2015

Budowa Kanału Sekwana-Europa Północna

Jedna z największych inwestycji inżynierskich na kontynencie

We Francji trwają intensywne przygotowania do budowy kanału śródlądowego Sekwana-Europa Północna, który połączy Paryż z europejskim systemem dróg wodnych i portami morskimi.

Koszt inwestycji szacowny jest na 6,4 mld dol. Unia Europejska dofinansuje budowę kanału, gdyż będzie to międzynarodowa droga wodna klasy żeglugowej Vb, której realizacja uprawnia do uzyskania unijnych pieniędzy. Będzie to także jedna z największych inwestycji inżynierskich w Europie od czasu budowy tunelu pod kanałem La Manche. Rozpoczęcie projektu ma nastąpić w 2017 r., a oddanie kanału do użytku zaplanowano na 2023 r.

Jaki kanał? Kanał ma mieć 106 km długości. Połączy on rzekę Oise w Janville i Canale Dunkierka-Escaut na wschód od Arleta. Na jego trasie powstanie 7 śluz o długości 195 m i szerokości 12,5 m. Wykonane będą 2 mosty kolejowe i 57 drogowych o prześwicie 7 m. Zbudowane zostaną trzy mosty, którymi kanał przekraczać będzie rzekę Sommę oraz dwie autostrady. Zrealizowane zostaną również 4 terminale przeładunkowe.

Z tej wodnej trasy będą mogły korzystać barki o nośności do 4,4 tys. t, co umożliwi przewóz do 13 mln t ładunków rocznie. Według wyliczeń projektantów, pozwoli to na wyeliminowanie z francuskich dróg około 500 tys. samochodów ciężarowych rocznie.

Projekt kanału Sekwana-Europa Północna wpisuje się w znacznie większe przedsięwzięcie rzeczne - połączenie Sekwana-Skalda, w którego skład wchodzi m.in. projekt rewitalizacji Sekwany i projekt MAGEO dotyczący rzeki Oise, powtórne otwarcie transgranicznego kanału z Conde do Pommeroeul oraz zagospodarowanie wspólnej rzeki granicznej Lys, płynącej pomiędzy Francją a Belgią.

Dla potrzeb gospodarczego wykorzystania wspomnianego kanału, wykonany zostanie zbiornik oszczędnościowy, pozwalający na zasilanie go w wodę na stanowisku szczytowym i przerzut wody z dolnych do górnych kanałów śluzowych. Platformy multimodalne dysponować będą nabrzeżami i urządzeniami do przeładunku towarów.

Pierwotny projekt kanału powstał już 2008 r. Na skutek kryzysu ekonomicznego realizację przedsięwzięcia wstrzymano. Następnie została ona zweryfikowana pod względem technicznym i finansowym. Zaproponowano wiele modyfikacji w celu redukcji kosztów budowy. Zwrócono uwagę na konieczność znacznego zaangażowania się w wykonanie przedsięwzięcia samorządów terytorialnych i Unii Europejskiej. Konsultacje społeczne przed ogłoszeniem zmian w inwestycji przewidziano na koniec 2015 r.

Wykaz dodatków
Centra logistyczne / Transport drewna Giełdy, systemy i modele transportowe Giganci TSL Infrastruktura kolejowa
Leasing, kredyty i factoring Logistyka i składowanie Magazyny Naczepy i przyczepy
Nowoczesna logistyka Numer świąteczny Oleje i smary Opony
Pojazdy długodystansowe i autobusy Pojazdy dostawcze Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy Pojazdy użytkowe
Przesyłki drobnicowe Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy Przewóz towarów niebezpiecznych Transport budowlany
Transport drobnicowy i usługi kurierskie Transport kontenerowy i intermodalny Transport lotniczy Transport ponadnormatywny
Transport publiczny Transport żywności Tuning i akcesoria Żegluga i porty
• Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Wywiad